شیمی نو

ساخت وبلاگ

دیسپرس کننده عاملی است برای پردازش پودرهای حجیم که از طریق پراکندگی، دستیابی به توزیع یکنواخت ذرات مواد ناهمگن را انجام می دهد. با این حال، برخی از پودرها تمایل تجمع دارند به همین دلیل برای ایجاد یک ترکیب همگن بسیاری از فرآیندهای دیسپرس کنندگی (پراکنندگی)  در بخش های مختلف صنعتی از جمله نساجی استفاده می شوند.

دگلومراسیون یکی از ابزارهای غلبه بر مکانیسم های اتصال است که باعث می شود مواد خشک به هم نچسبیده و بطور مساوی در سایر مواد پراکنده شوند. دگلومراسیون مرحله پردازشی است که از انرژی ورودی بالا برای تولید نیروی گریز از مرکز، برش یا اصطکاک استفاده می کند. در این شرایط ، توده ها به ذرات کوچکتر با اندازه و شکل یکنواخت تر تقسیم می شوند.

انواع دیسپرس

دو نوع دیسپرس کننده وجود دارد که معمولاً در پردازش مواد استفاده می شود و هر روش بسته به محصول و کاربرد، مزایا و محدودیت های منحصر به فرد خود را دارد.

دیسپرس کننده خشک

 فرآیندی است که شامل استفاده از انرژی مکانیکی برای غلبه بر مکانیسم های اتصال بین ذرات آگلومره شده است. با استفاده از ورودی انرژی بالا، مواد سنگدانه به حرکت در می آیند تا خوشه های ذرات را کاهش دهد .این یک روش ارجح برای پودرهایی است که منسجم اما بادوام هستند. از نظر فنی، دیسپرس کننده خشک فرآیندی بسیار ساده تر از همتای خود یعنی نوع مرطوب است، به خصوص اگر محصول نهایی نیز خشک باشد.

دیسپرس مرطوب

دیسپرس مرطوب پیچیده تر است و البته نتایج آن اغلب دقیق تر است و گاهی اوقات در مواردی که ذرات بسیار منسجم و شکننده هستند استفاده از این نوع دیسپرس کننده ضروری است . اغلب به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به ساختار ذرات، مواد به یک سیستم گردش مایع حلقه بسته، چه به صورت پودر خشک و چه به صورت سوسپانسیون، اضافه می شود و درنتیجه محیط مایع کشش سطحی آگلومراها را می شکند و اینرسی کمک می کند تا ذرات به طور یکنواخت در سرتاسر پراکنده شوند.

دیسپرس کننده نساجی

در صنعت نساجی برای ساخت و کاربرد رنگ ها از دیسپرس کننده استفاده می شود و همچنین برای نگهداری پراکنندگی مواد نامحلول نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دیسپرس کننده در نساجی  به عنوان یک سورفکتانت عمل می کند که به سوسپانسیون ذرات جامد یا مایع در یک مایع (مانند کلوئید یا امولسیون) اضافه می شود تا جداسازی ذرات را بهبود ببخشد و از ته نشین شدن یا جمع شدن آنها جلوگیری کند.

دیسپرس کننده در نساجی موجب می شود که رنگ های پراکنده کمتر در آب حل شوند که همچنین برای رنگرزی مواد نساجی مصنوعی نیز استفاده می شوند. رنگ های پراکنده عمدتاً برای رنگرزی نخ پلی استر پارچه استفاده می شود. از سوی دیگر، رنگ های راکتیو برای رنگ آمیزی پنبه یا الیاف سلولزی استفاده می شود. رنگ پراکنده  یک رنگ نامحلول است که برای رنگرزی استات و سایر الیاف مصنوعی استفاده می شود.

دیسپرس کننده ها دارای گروه‌های عاملی شیمیایی خاصی هستند که در صنعت نساجی آنها را قادر می‌سازد تا روی ذرات رنگ جذب شوند. آنها همچنین می توانند از طریق پیوند هیدروژنی با الیاف واکنش دهند و دارای ویژگی های هستند:

  • طیف گسترده ای از پایداری حرارتی
  • کاهش کم رنگ آزو
  • حداقل تمایل به کف کردن
  • خواص عالی رنگ آمیزی الیاف
  • راندمان آسیاب خوب
  • ویسکوزیته خمیر فرمولاسیون کمتر
  • بهبود هزینه وعملکرد پس از استاندارد سازی قدرت رنگ
  • هنگامی که به عنوان عامل برش استفاده می شود، هیچ اختلالی در سایر خواص ایجاد نمی شود
  • پایدار و سازگار با محیط زیست هستند

فواید استفاده دیسپرس کننده نساجی

بطور کلی دیسپرس کننده باعث می شود که فرآیند پراکندگی مواد جامد در مایع پراکنده شده پایدارتر و آسان تر شود. دیسپرس کننده بر سرعت رنگرزی اثر دارد. حلالیت رنگ پراکنده را افزایش می دهد و همچنین سرعت رنگرزی را تا زمان معینی افزایش می دهد. اما پس از آن مقدار مشخص، با افزودن رنگ پراکنده، سرعت رنگرزی کاهش می یابد.

دیسپرس کننده ها تحت شرایط رنگرزی پایدار هستند. آنها به طور قابل توجهی در برابر آب سخت، دمای بالا حتی در سایر مواد کمکی رنگرزی مقاوم هستند. آنها به حفظ پراکندگی مولکول رنگ در حمام رنگ کمک می کنند زیرا رنگهای پراکنده به شکل تجمع یافته باقی می مانند که برای کاربرد بر روی الیاف آبگریز مناسب نیست.

اگر در فرم تجمعی باقی بمانند، سایه های ناهموار و لکه دار ایجاد می کنند. بنابراین دیسپرس کننده  برای فرمولاسیون پایدار و اطمینان از ذخیره سازی مورد نیاز است که همچنین به توزیع ذرات رنگ جامد در محلول مایع نیز کمک می کند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : دیسپرس کننده نساجی , فواید استفاده دیسپرس کننده نساجی , دیسپرس کننده نساجی چیست, کاربرد دیسپرس کننده نساجی , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 327 تاريخ : چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت: 6:07

سولفات منگنز نقش اساسی در فتوسنتز دارد و در صورت موجود بودن به مقدار کافی در خاک می تواند تحمل استرس را در گیاهان افزایش دهد. منگنز فعال کننده بیش از 35 آنزیم مختلف است و بیوسنتز لیگنین را افزایش می دهد که می تواند حملات پاتوژن های موجود در خاک را کاهش دهد.

پسته گیاهی است که به کمبود مواد مغذی  بسیار حساس است و بنابراین باید وضعیت این گیاه را بطور دقیق زیر نظر داشت و بنابراین نباید تا بروز علائم کمبود عناصرغذایی منتظر ماند، زیرا این کمبود به شدت می تواند بر بازدهی پسته تاثیر بگذارد. به علاوه گاهی این گیاه تا لحظه مرگ کمبودی از خود نشان نمی دهد و به همین دلیل به آن گیاه دیوانه می گویند.

کمبود سولفات منگنز در گیاه پسته به دلیل تحرک کم منگنز در بافت های گیاهی، مشابه علائم کمبود آهن است، با این تفاوت که بخشی از حاشیه برگ در کمبود منگنز سبز باقی می ماند. برای رفع کمبود منگنز باید در تفسیر نتایج تجزیه خاک و برگ و تشخیص کمبود احتمالی منگنز علاوه بر حد بحرانی آن در خاک و برگ باید به pH خاک و برهمکنش آن با سایر عناصر غذایی توجه ویژه داشت. به عنوان مثال، منگنز و آهن دارای فعل و انفعالاتی هستند و مقادیر زیاد منگنز بر جذب و مصرف آهن گیاهی تأثیر می گذارد. بنابراین کمبود این ماده مغذی می تواند بر رشد کلی گیاه، میوه گیاه و سلامت آن تاثیر بسیاری داشته باشد.

فواید سولفات منگنز برای گیاه پسته

این ماده برای عملکرد درخت پسته و سایر گیاهان ضروری است و دلایل آن عبارت است از :

  • جذب دی اکسید کربن درهنگام  فتوسنتز.
  • به سنتز کلروفیل و جذب نیترات کمک می کند.
  • منگنز آنزیم های تشکیل دهنده چربی را فعال می کند.
  • در تشکیل ریبوفلاوین، اسید اسکوربیک و کاروتن عمل می کند.
  • در انتقال الکترون در طول فتوسنتز عمل می کند.

چگونگی رفع کمبود سولفات منگنز در درختان پسته

برای رفع کمبود سولفات منگنز در درختان پسته می توان از 100 تا 50 گرم کود حاوی سولفات منگنز به ازای هر درخت و بسته به شدت کمبود در فواصل 30-20 روز استفاده کرد.

در کاربردهای محلول پاشی

برای درختان پسته در حال رشد درست قبل از بازشدن کامل برگ برای بهترین نتایج باید از محلول سولفات منگنز استفاده کنید. برای نتایج مطلوب محلول پاشی به پوشش کامل و مرطوب شدن نیاز است بنابراین بهتر است برای محلول پاشی از تجهیزات استفاده کنید.

بهتر است از این محصول هنگامی که گیاهان از بی آبی یا مشکلات گرمایی رنج می برند، روی شاخ و برگ استفاده نکنید و همچنین در هنگام شکوفه دادن به درختان برگ ریز از این ماده استفاده نکنید.

کاربرد سولفات منگنز در کشاورزی

این ماده یکی از 17 عنصر ضروری برای رشد گیاهان است. با این حال، به مقدار بسیار کمی توسط گیاهان استفاده می شود، اما برای رشد سالم گیاه، مانند همه ریز مغذی ها بسیار مهم است. کمبود این عنصر منجر به کمبود شدید کلروفیل در قسمت‌های مختلف گیاه می‌شود. همچنین به فعال کردن سیستم های آنزیمی خاص کمک می کند.

از دیگر عملکردهای این عنصر می توان به افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری های مختلف اشاره کرد. منگنز همچنین گیاهان را در برابر خشکی و گرما مقاوم می کند. علائم کمبود منگنز به صورت برگ‌های زرد با رگبرگ‌های سبز روی برگ‌های جوان و گاهی لکه‌های برنزه و فرورفته در بین رگبرگ‌ها ظاهر می ‌شود. رشد گیاه نیز ممکن است کاهش یافته و متوقف شود. کود سولفات منگنز رایج ترین منبع منگنز در گیاهان است و برای رشد گیاهان بسیار مفید است.

مقدار مصرف کود سولفات منگنز

استفاده از این کود به مدت یک تا دو سال باعث تامین منگنز مورد نیاز خاک می شود. استفاده از این کود شیمیایی در ترکیب با کود حیوانی به ویژه نزدیک به ریشه گیاه باعث افزایش راندمان کود سولفات منگنز می شود. میزان و سرعت حلالیت سولفات منگنز در آب از ویژگی های مهم این ماده تولیدی می باشد. دارای سرعت بالا و حلالیت در آب بوده و کاملاً در آب حل می شود. کود حاوی سولفات منگنز دارای کمترین میزان ناخالصی و عناصر سمی مانند نیکل، آلومینیوم، سرب و آرسنیک است بنابراین کمترین آسیبی به گیاه نمی رساند.

در باغ های میوه:

در زمستان در سایه درخت به همراه سایر کودها می توان از کود سولفات منگنز به میزان 200 تا 300 گرم استفاده کرد.

در محصولات زراعی:

پس از شخم زدن با سایر کودهای زمستانه به میزان 50 تا 80 کیلوگرم در هکتار کود سولفات منگنز را در خاک عمیق نزدیک ریشه استفاده کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : سولفات منگنز برای پسته ,سولفات منگنز ,سولفات منگنز چیست؟ , کاربردهای,سولفات منگنز , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 23 اسفند 1400 ساعت: 20:30

اسید استیک که به عنوان اسید اتانوئیک یا متان کربوکسیلیک اسید شناخته می شود یک ترکیب آلی بی رنگ است که بوی قوی، ترش و تند دارد. اسید استیک یک مایع خورنده، قابل اشتعال با فرمول تجربی CH3COOH و وزن مولکولی 60.05 است. این ترکیب کابردهای زیادی دارد. برای آشنایی با کاربرد اسید استیک در پزشکی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

روش تولید اسید استیک

اسید استیک به طور طبیعی به عنوان متابولیت باکتری های خاصی مانند Acetobacter genus و Clostridium acetobutylicum  تولید شود. این باکتری ها در مواد غذایی، آب و خاک یافت می شوند. اسید استیک همچنین به طور طبیعی زمانی که میوه ها و سایر غذاها فاسد می شوند تولید می شود.

اسید استیک در صنعت به دو شکل مصنوعی و تخمیر باکتریایی تهیه می شود. تقریباً 75 درصد اسید استیک در کاربردهای صنایع شیمیایی از کربونیلاسیون متانول  به دست می آید. در روش بیولوژیکی تنها 10 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد، اما برای تهیه سرکه اهمیت دارد چون برای استفاده در بخش غذایی می بایست منشاء بیولوژیکی داشته باشد.

اکثر اسید استیک ساخته شده از طریق کربونیلاسیون متانول به دست می آید جایی که متانول و مونوکسید کربن برای تولید اسید استیک واکنش نشان می دهند. این ترکیب با اتانول، اتیل اتر، استون و بنزن قابل اختلاط است و در تتراکلرید کربن و دی سولفید کربن محلول است.

کاربردهای پزشکی اسید استیک

کاربردهای پزشکی اسید استیک از زمان های قدیم رایج بوده است. غلظت کم (3%) اسید استیک می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی علیه میکروارگانیسم های مختلف استفاده شود. اسید استیک همیشه به عنوان یک جایگزین در نظر گرفته می شود. می توان از آن به عنوان عامل ضد میکروبی در شرایط آزمایشگاهی همراه با سایر ضد عفونی کننده ها استفاده کرد. اسید استیک طیف گسترده ای از باکتری های گرم مثبت و همچنین گرم منفی را پوشش می دهد.

استیک اسید به شکل داروی نسخه ای موجود است و برای درمان علائم عفونت های باکتریایی یا قارچی در گوش استفاده می شود. همچنین ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. این اسید متعلق به دسته ای از داروها به نام  ضد عفونت گوش یا اوتیک است.

اسید استیک اوتیک برای درمان عفونت در کانال گوش استفاده می شود. البته این دارو عفونت گوش داخلی (که اوتیت مدیا نیز نامیده می شود) را درمان نمی کند.

روش استفاده از قطره گوش اسید استیک

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. برای کسب بهترین نتیجه، قبل از استفاده از این دارو، موم گوش یا سایر مواد زائد را حذف کنید. از پزشک خود در مورد روش های ایمن حذف موم گوش بپرسید.

برای استفاده از قطره گوش حاوی اسید استیک مراحل زیر را دنبال کنید:

یک تکه کوچک پنبه را با چند قطره از این دارو خیس کنید و سپس آن را در گوش خود فرو کنید. همچنین می توانید ابتدا پنبه را داخل گوش خود فرو کنید و سپس داروی کافی برای خیس کردن پنبه داخل مجرای گوش بریزید.

پنبه را حداقل 24 ساعت در گوش خود بگذارید و با افزودن 3 تا 5 قطره اسید استیک به پنبه هر 4 تا 6 ساعت آن را مرطوب نگه دارید.

پس از برداشتن پنبه، می‌توانید قطره را مستقیماً 3 یا 4 بار در روز داخل گوش خود بریزید. فقط به تعداد قطره هایی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مدت زمان ادامه استفاده از قطره گوش اسید استیک دنبال کنید.

نوک قطره چکان را لمس نکنید و آن را مستقیماً در گوش خود قرار ندهید زیرا ممکن است آلوده شود. نوک آن را با دستمال تمیز پاک کنید اما با آب یا صابون نشویید. این دارو باید در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود. در صورت عدم استفاده، درب بطری را محکم ببندید تا در معرض هوا قرار نگیرد.

موارد احتیاط و ایمنی اسید استیک

اگر به اسید استیک حساسیت دارید یا اگر سوراخی در پرده گوش خود دارید (پارگی پرده گوش) نباید از اسید استیک استفاده کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن این دارو برای شما، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • گوش درد شدید
  • مشکلات شنوایی
  • تب

اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می دهید به پزشک خود اطلاع دهید. در رابطه با کاربردهای پزشکی اسید استیک از پزشک خود بپرسید.

عوارض جانبی احتمالی اسید استیک

  • کهیر
  • تنفس دشوار
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اسید استیک , کاربردهای پزشکی اسید استیک , عوارض اسید استیک , داروهای حاوی اسید استیک , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 303 تاريخ : يکشنبه 22 اسفند 1400 ساعت: 22:09

اسید لاکتیک چیست؟ اسید لاکتیک یک اسید آلی (C3H6O3) است که به ویژه در بافت عضلانی به عنوان محصول جانبی گلیکولیز بی هوازی وجود دارد و معمولاً توسط تخمیر باکتریایی مواد کربوهیدراتی تولید می شود و به ویژه در غذا و دارو و در صنعت استفاده می شود.

به عبارت دیگر اسید لاکتیک یک اسید طبیعی است که در ماهیچه‌ها و گلبول‌های قرمز خون به ‌خصوص در حین ورزش شدید تولید می‌شود. به این دلیل که لاکتات می تواند بدون استفاده از اکسیژن به انرژی تبدیل شود.

علاوه بر این که در بدن انسان یافت می شود یک اسید بی رنگ که در محصولات تخمیری یا شیر ترش مانند ماست تشکیل می شود. تخمیر اسید لاکتیک به تولید غذاهای حاوی باکتری های پروبیوتیک سالم کمک می کند.

اسید لاکتیک همچنین ممکن است در غذاهای فرآوری شده مختلف، معمولاً به عنوان یک ماده تنظیم کننده pH یا به عنوان یک نگهدارنده (به عنوان آنتی اکسیدان یا برای کنترل میکروارگانیسم های بیماری زا) یافت شود.

اسید لاکتیک از نظر شیمیایی شبیه اسید استیک است، با این تفاوت که اسید لاکتیک دارای گروه الکلی است که به کربن دوم متصل است. اسید لاکتیک کایرال است و دارای دو ایزومر نوری (S) -اسید لاکتیک و (R) -اسید لاکتیک است. در طبیعت، ایزومر (S)-  بسیار رایج ترین است.

خواص شیمیایی و فیزیکی اسید لاکتیک

اسید لاکتیک یک اسید با وزن مولکولی کم، نقطه جوش 122 درجه سانتیگراد در شرایط استاندارد و فشار بخار حدود 10 Pa در دمای اتاق است. اسید لاکتیک ده برابر اسیدی تر از اسید استیک است که با تمایل به از دست دادن یک پروتون اندازه گیری می شود. این به اسید لاکتیک حتی در غلظت های کم طعم ملایم و اسیدی می دهد.

اسید لاکتیک در غذاها

اسید لاکتیک چیست؟ اسید لاکتیک در برخی از غذاهای تخمیر شده وجود دارد زیرا باکتری های اسید لاکتیک در محصولات لبنی کشت شده (یا محصولات شیر ترش) مانند ماست و کفیر یافت می شوند. این اسید از طریق تنفس بی هوازی که توسط سویه های باکتریایی مانند لاکتوباسیلوس و غیره انجام می شود، تشکیل می شود.

تخمیر اسید لاکتیک که به تولید غذاهای پروبیوتیک کمک می کند، یک فرآیند متابولیک است که در آن گلوکز و سایر قندهای شش کربنه به انرژی سلولی و متابولیت لاکتات تبدیل می شوند. تخمیر اسید لاکتیک طولانی ‌ترین فرآیند تخمیر است.

تولید اسید لاکتیک در بدن

هنگامی که سطح اکسیژن بدن شما پایین است، مانند هنگام ورزش شدید، کربوهیدرات ها برای تولید انرژی تجزیه می شوند. این فرآیند اسید لاکتیک تولید می کند. ماهیچه های در حال کار از طریق فرآیندی به نام گلیکولیز به صورت بی هوازی از گلوکز انرژی تولید می کنند. گلیکولیز زمانی اتفاق می‌افتد که گلوکز تجزیه شود یا به ماده‌ای به نام پیروات متابولیزه شود.

بدن به طور موقت پیرووات را به لاکتات تبدیل می کند که به تجزیه گلوکز و تولید انرژی در طول دوره های کوتاه تمرین شدید اجازه می دهد تا ادامه یابد.

سطح طبیعی اسید لاکتیک در خون زمانی که در خون وریدی اندازه گیری می شود بین 0.5-2.2 میلی اکی والان در لیتر ( mmol/Lیا mEq/L) است. در خون شریانی این مقدار بین 0.5-1.6 میلی مول در لیتر است. اندازه‌گیری‌های شریانی معمولاً دقیق‌تر هستند.

اسید لاکتیک چیست؟ اسید لاکتیک در طول تمرینات هوازی سخت در مقادیر بالاتر از حد معمول تولید می شود زیرا فعالیت بدنی شدید باعث می شود ماهیچه ها به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشند. هنگامی که ورزش به اندازه کافی شدید باشد که باعث تقاضای زیادی برای اکسیژن شود که ریه ها و قلب نتوانند با آن مقابله کنند، اسید لاکتیک در خون تجمع می یابد. سطح اسید لاکتیک در برخی از شرایط زیر افزایش می یابد:

  • در طول ورزش شدید (این شایع ترین دلیل در میان بزرگسالان سالم است).
  • وقتی فردی نارسایی قلبی، نارسایی کبد یا آمبولی ریه را تجربه می کند. به عنوان مثال، کبد به طور معمول اسید لاکتیک را تجزیه می کند، اما زمانی که آسیب دیده یا از کار بیفتد، این فرآیند دچار اختلال می شود.
  • هنگامی که یک عفونت شدید مانند سپسیس ایجاد می شود.
  • زمانی که فردی دارویی به نام متفورمین (که معمولاً برای مدیریت دیابت تجویز می شود) مصرف می کند.
  • در پاسخ به کم آبی شدید و یا گرمای بیش از حد.
  • به دلیل شرایطی که بر خون تأثیر می گذارد، مانند کم خونی شدید یا لوسمی.
  • به دلیل مسمومیت با مونوکسید کربن، مسمومیت با الکل یا مسمومیت ناشی از مصرف مواد شیمیایی مانند ضد یخ (اتیلن گلیکول).
  • به دلیل کمبود مواد مغذی، از جمله کمبود تیامین یا ویتامین B.
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اسید لاکتیک , اسید لاکتیک چیست؟ , اسید لاکتیک در غذاها , اسید لاکتیک در بدن , خواص اسید لاکتیک , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 254 تاريخ : شنبه 21 اسفند 1400 ساعت: 4:37

ستیل الکل نوعی الکل چرب است که معمولا در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. این الکل بیشتر برای افزودن ویسکوزیته یا ضخامت به محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها و نرم کننده ها استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان نرم کننده پوست نیز استفاده کرد.

کلمه ستیل از کلمه لاتین «Cetus» به معنای «نهنگ» گرفته شده است. این الکل برای اولین بار در سال 1817 توسط شیمیدان فرانسوی میشل شورول کشف شد. این دانشمند ستیل الکل را با حرارت دادن اسپرماستی، ماده مومی سفید رنگی که از روغن اسپرم نهنگ به دست می ‌آید، تولید کرد.

ستیل الکل امروزه به طور کلی از روغن نارگیل و روغن نخل به دست می آید. به همین دلیل، گاهی اوقات از آن به عنوان الکل پالمیتیل نیز یاد می شود. ستیل الکل تسکین دهنده پوست است و یکی از غیر سمی ترین مواد موجود برای مراقبت از پوست است.

ستیل الکل به ضخیم شدن و افزودن بافت مناسب به محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم ها و لوسیون ها کمک می کند. هنگامی که در شامپو و نرم کننده استفاده می شود، رطوبت و ویسکوزیته این محصولات را افزایش می دهد و در عین حال تولید کف را افزایش می دهد. ستیل الکل را می توانید در محصولاتی مانند موارد زیر مشاهده کنید.

  • کرم مرطوب کننده
  • لوسیون مرطوب کننده
  • پاک کننده
  • ماسک صورت
  • لایه بردار پوست
  • شامپو
  • حالت دهنده مو

ستیل الکل چگونه استفاده می شود؟

ستیل الکل، یک الکل طبیعی است و در گیاهان و جانوران متعددی یافت می شود. این ترکیب شیمیایی امروزه به طور کلی از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن درخت خرما به دست می آید. همچنین می توان آن را در آزمایشگاه سنتز کرد یا از نفت به دست آورد.

این ترکیب شیمیایی در محصولاتی مانند شامپو، نرم کننده ها، کرم ها و لوسیون ها استفاده می شود. از آنجایی که در دمای بالاتر از حرارت معمولی بدن انسان ذوب می شود، اغلب برای تهیه رژ لب و لوازم آرایشی نیز کاربرد دارد.

ستیل الکل علاوه بر استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی، کاربردهای صنعتی متعددی نیز دارد. این الکل ماده اولیه در تولید سوخت‌ ها، مواد شیمیایی و پلاستیک ها است. ستیل الکل گاهی به عنوان روان کننده برای تولید پیچ و مهره نیز استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی حتی برای استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی (اغلب در کیک و آب نبات) بی خطر در نظر گرفته می شود.

تاثیر ستیل الکل بر پوست چیست؟

برخلاف الکل هایی مانند اتانول دناتوره شده (که اغلب در صابون های ضد باکتری استفاده می شود)، ستیل الکل پوست را خشک نمی کند.

در عوض، اسیدهای چرب به تشکیل لایه ای بین پوست و هوا کمک می کنند. این ترکیب شیمیایی به پوست شما اجازه می دهد تا رطوبت خود را به خوبی حفظ کند و همچنین از آن در برابر آلرژن ها و باکتری های مختلف محافظت می کند. ستیل الکل با حفظ رطوبت پوست، به نرم شدن پوست و موهای شما بسیار کمک می کند.

موارد احتیاط در هنگام استفاده از ستیل الکل

این ترکیب شیمیایی در سطوح خالص، می تواند باعث تحریک پوست شود. هنگام استفاده از آن، همیشه اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از دستکش
  • استفاده از عینک محافظ
  • وجود تهویه مناسب
  • مواد و روغن های داغ را از دسترس کودکان دور نگه دارید
  • در صورت بلعیده شدن، فوراً به دنبال خدمات پزشکی باشید
  • در صورت تماس با چشم، فوراً چشم ها را با آب گرم تمیز بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

سمیت ستیل الکل

گذشته از تعداد کمی عوارض جانبی، بیشتر تحقیقات نشان داده است که ستیل الکل کاملا ایمن است. بر اساس مطالعه ای در مجله بین المللی سم شناسی، ستیل الکل برای استفاده روزمره در محصولات آرایشی بی خطر است. مطالعات متعدد حیوانی نیز نشان داده است که این ترکیب شیمیایی برای پوست و چشم ها تحریک کننده نیست و مصرف آن بی خطر است. به همین دلیل است که در رژ لب ها بسیار استفاده می شود.

افرادی که پوست حساس دارند، ممکن است به ستیل الکل حساسیت داشته باشند و درماتیت تماسی را تجربه کنند. سایر عوارض جانبی این ترکیب شیمیایی ممکن است شامل سوزش، قرمزی و التهاب پوست باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مصرف محصولات حاوی این الکل را قطع کرده و با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : ستیل الکل ,ستیل الکل چیست؟ , کاربردهای ستیل الکل , سمیت,ستیل الکل , فواید,ستیل الکل, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 1209 تاريخ : پنجشنبه 19 اسفند 1400 ساعت: 16:37

بوراکس یک ماده معدنی طبیعی است که معمولاً به عنوان تقویت کننده لباسشویی و بسیاری از اهداف تمیز کردن دیگر استفاده می شود. این یک پاک کننده ایمن و قدرتمند است که بسیار ارزان تر از سایر محصولات تمیز کننده تجاری است. بوراکس که به نام بورات سدیم نیز شناخته می‌شود، می‌تواند برای تولید مواد شوینده خانگی، تقویت سایر محصولات پاک کننده و حتی به عنوان یک دفع کننده آفات استفاده شود. بوراکس یک انتخاب عالی برای بسیاری از خانواده ها است و می توان از آن برای چندین دستور غذای مختلف استفاده کرد. علاوه بر داشتن خواص تمیز کنندگی شگفت انگیز آب بوراکس بسیار کمی برای انجام کار مورد نیاز است که مقرون به صرفه است.

کاربردهای بوراکس

پاک کننده

شما می توانید با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری بوراکس با 2 فنجان آب داغ، یک پاک کننده همه کاره عالی بسازید. محلول را در یک بطری اسپری بریزید و از آن برای تمیز کردن وسایل خود از جمله یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده کنید. این محلول برای از بین بردن آثار مداد رنگی، مداد و سایر لکه های سرسخت عالی است. همچنین می توانید از آن برای چربی زدایی اجاق گاز، میز و وان حمام خود استفاده کنید.

تقویت کننده لباسشویی

افزودن این ماده معدنی به آب لباسشویی می تواند به نرم شدن آب و افزایش عملکرد مواد شوینده کمک کند. بوراکس لباس های شما را خوشبو می کند و پارچه ها را نرم نگه می دارد. یک قاشق غذا خوری بوراکس را با 2 فنجان آب داغ مخلوط کنید، محلول را به لباس های خود اضافه کنید و سپس یک چرخه کامل را اجرا کنید. با استفاده از بوراکس تنها با یک بار شستشو لباس ‌های شما درخشان‌ تر به نظر برسند و احساس نرمی بیشتری خواهید داشت. همچنین برای از بین بردن لکه های سرسخت لباس مانند چمن و قهوه عالی است.

از بین بردن زنگ

اگر وسیله یا ظرفی دارید که دارای لکه های زنگ زدگی است، می توانید از آب بوراکس برای از بین بردن زنگ زدگی استفاده کنید. کافی است یک فنجان بوراکس را با 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 2 فنجان آب داغ مخلوط کنید تا محلول خمیری شکل بگیرد. محلول را روی زنگ زدگی بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس ظرف را بشوئید و خشک کنید.

بوی بد یخچال

یخچال ها در طول زمان بوی بد می گیرند. بوراکس یک راه حل عالی برای از بین بردن این بوی بد است. به سادگی کشوهای یخچال را بردارید و آنها را یکی یکی در سینک پر از محلول بوراکس و آب داغ  فرو کنید. پس از آن، کشوها را آبکشی کرده و یخچال را با محلول بوراکس تمیز کنید، سپس کشوها را دوباره در یخچال قرار دهید.

دور نگه داشتن آفات

آفاتی مانند مورچه ها و سوسک ها در خانه ها به خصوص در آشپزخانه بسیار رایج هستند. بوراکس در دور نگه داشتن آنها از لوازم خانگی و خانه شما بسیار مؤثر است. فقط آن را در مناطقی که اغلب آلوده هستند مانند زیر یخچال، اجاق گاز و سینک بپاشید.

تمیز کردن استخر شنا

بوراکس نه تنها یک محصول ارزان قیمت و بسیار مفید برای داشتن در اطراف خانه است، بلکه نشان داده شده است که در حیاط خلوت نیز یک قهرمان است. چه کسی فکر می کرد که افزودن مقداری بوراکس به استخر می تواند تا این حد مفید باشد؟

با آب بوراکس می توانیدpH  آب استخر خود را افزایش دهید زیرا به عنوان یک بافر برای pH شما عمل کنید و از سطوح ضدعفونی کننده محافظت می کند. بوراکس همچنین از رشد جلبک و باکتری جلوگیری می کند.

در مقادیر مناسب، بوراکس کار بزرگی برای افزایش PH یک استخر نامتعادل انجام می دهد و از آنجایی که بوراکس یک ترکیب کربناته نیست، تأثیر آن بر قلیایی بودن آب ناچیز خواهد بود.

برخلاف کربنات های دیگر، بوراکس در واقع پس از حل شدن در آب استخر شما باقی می ماند. بوراکس تبخیر نمی شود و اساساً جاودانه است. این ماده برای همیشه در آب باقی می ماند و در درازمدت باعث صرفه جویی در پول شما می شود.

روش ساخت بوراکس

برای تهیه بوراکس از روش جوشاندن کلمنیت معدنی با محلول قلیایی کربنات سدیم استفاده می شود. کربنات کلسیم تولید شده فیلتر شده و به عنوان کریستال جامد رسوب می کند. محلول دیگری حاوی متابورات (NaBO2) دوباره برای تهیه Na2B4O7، 10H2O با عبور دی اکسید کربن (CO2) استفاده می شود. همچنین از واکنش شیمیایی یا حرارت دادن محلول اسید بوریک با کربنات سدیم می توان به راحتی بوراکس تهیه کرد.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : بوراکس , ساخت بوراکس , کاربردهای بوراکس , آب بوراکس , بوراکس چیست؟ , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 229 تاريخ : پنجشنبه 19 اسفند 1400 ساعت: 1:56

اسید بوریک از نظر تئوری از اکسید بوریک و آب تشکیل شده است و به صورت گرانول یا پودر موجود است که هر دو در شرایط عادی پایدار هستند و به راحتی با هوا یا انتقال مکانیکی قابل حمل هستند. اسید بوریک یک سم فلج کننده است. در استون در آب، گلیسرول، اتر، الکل، متانول و آمونیاک مایع محلول و یا تا حدی محلول است. اسید بوریک را می توان از بوراکس یا با هیدرولیز هالیدها یا هیدریدهای بور بدست آورد. بلورهای اکسید بور کمی در آب سرد و در آب گرم محلول هستند. اسید بوریک قیمت متفاوتی بر اساس خلوص و نوع کاربرد دارد.

خواص اسید بوریک

  • فرمول : H3BO3
  • عناصر تشکیل دهنده : هیدروژن، بور، اکسیژن
  • نوع ترکیب : اسید معدنی
  • ظاهر فیزیکی : جامد
  • وزن مولکولی: 61.83 گرم در مول
  • نقطه ذوب: 170.9 درجه سانتی گراد
  •  نقطه جوش: بالاتر از نقطه ذوب خود تجزیه می شود.

اسید بوریک به طور طبیعی در مکان هایی که از چشمه های آب گرم رسوب کرده است، وجود دارد. ممکن است به شکل ساسولیت معدنی نیز یافت شود. با توجه به فراوانی آن در طبیعت، تعجب آور نیست که این ترکیب قرن ها برای انسان شناخته شده و توسط انسان ها استفاده شده است.

روش تولید اسید بوریک

متداول ترین روش تولید اسید بوریک، تصفیه بوراکس با اسید کلریدریک یا سولفوریک و متبلور کردن اسید بوریکی است که در واکنش تشکیل می شود. یک روش کمتر متداول برای آماده سازی شامل تیمار محلول های آب نمک بوراکس با یک عامل کیلیت است که به بورات های موجود در آب نمک متصل می شود و سپس می تواند به اسید بوریک تبدیل شود.

کاربردهای اسید بوریک

مواد نگهدارنده چوب و کنترل آفات

اسید بوریک منبع رایج ترکیبات بور است که در فرمولاسیون محصولاتی که قارچ ها و حشرات را کنترل می کنند، استفاده می شود. قارچ ها گیاهانی هستند که فاقد کلروفیل بوده و باید منبع غذایی خارجی داشته باشند (مانند سلولز چوب). ترکیبات بور از رشد قارچ جلوگیری می کنند و ثابت شده که یک نگهدارنده چوب قابل اعتماد هستند. به طور مشابه، اسید بوریک در استخرها و اسپاها به عنوان جایگزین ایمن تر برای کلر استفاده می شود. اسید بوریک، بوراکس و سایر نمک ها معمولاً برای نرم کردن آب استخر و جلوگیری از آلودگی استفاده می شوند. اسید بوریک قیمت های متفاوتی بر اساس نوع کاربرد دارد.

صنایع داروسازی

اسید بوریک برای جلوگیری از عفونت و آلودگی قارچی در کفش ورزشکاران و جوراب های ورزشی استفاده می شود. همچنین از این ماده محلول در الکل می توان برای درمان برخی از انواع خارجی عفونت گوش (عفونت گوش) در انسان و حیوان استفاده کرد. در انگلستان، اسید بوریک به عنوان یک ماده نگهدارنده در ظروف نمونه ادرار در آزمایشگاه ها استفاده می شود.

حشره کش ها

اسید بوریک اولین بار در سال 1984 در آمریکا به عنوان حشره کش برای کنترل سوسک ها، موریانه ها، مورچه ها، کک و بسیاری از حشرات دیگر ثبت شد. این محصول برای مصارف خانگی در آشپزخانه ها برای کنترل سوسک و مورچه استفاده می شد زیرا برای سلامتی انسان بی خطر بود.

این ترکیب به عنوان سم معده عمل می کند که بر متابولیسم حشرات تأثیر می گذارد و پودر خشک شده آن به عنوان قابض استفاده می شود. اسید بوریک یک محصول طبیعی و محبوب کنترل حشرات است. بر خلاف اسپری‌های حشره کش اسید بوریک با استفاده از مواد شیمیایی بسیار سمی، حشرات را از بین نمی‌برد. در عوض، به عنوان یک خشک کننده عمل می کند که بسیاری از حشرات را با ایجاد شکاف های ریز در اسکلت بیرونی آنها از بین می برد و در نهایت آنها را خشک می کند.

اسید بوریک در استخرها

صاحبان استخر از اسید بوریک به عنوان یک ماده نگهدارنده استفاده می کنند که می تواند به تثبیت سطح pH آب و جلوگیری از مشکلات جلبک کمک کند. استفاده از این محصول میزان کلر مورد نیاز استخر را کاهش می دهد و می تواند به شفاف ماندن آب کمک کند. اسید بوریک قیمت های متفاوتی در بازار دارد و به راحتی قابل تهیه است.

سمیت اسید بوریک

هنگامی که شخصی مواد حاوی اسید بوریک را مصرف می کند، دچار مسمومیت حاد با اسید بوریک می شود. عوارض مصرف دوز قابل توجهی از اسید بوریک می تواند در بسیاری از قسمت های بدن شدید باشد. پس از بلعیدن اسید بوریک، آسیب به مری و معده برای چند هفته ادامه دارد. این عوارض ممکن است ماه ها طول بکشد و حتی ممکن است منجر به مرگ شوند. مصرف اسید بوریک با حالت تهوع، اسهال و ناراحتی معده همراه است.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اسید بوریک , قیمت اسید بوریک , کاربردهای اسید بوریک , سمیت اسید بوریک , روش تولید اسید بوریک , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 273 تاريخ : سه شنبه 17 اسفند 1400 ساعت: 19:42

سوربیتول یک قند الکلی است که در درجه اول به عنوان یک شیرین کننده و مرطوب کننده فله در دسته های غذایی مانند نانوایی، آب نبات و آدامس استفاده می شود. این شیرین کننده صنعتی بزرگترین بازار را در بین تمام قندهای پلیول دارد و به عنوان یک افزودنی غذایی دارای کد E420 است.

این ماده ایزومر یک قند الکلی دیگر به نام مانیتول و نوعی کربوهیدرات است که با شکر و سایر کربوهیدرات ها متفاوت است زیرا پوسیدگی زا نیست. سوربیتول همراه با زایلیتول، مانیتول، مالتیتول ، ایزومالت، لاکتیتول و اریتریتول همگی به دسته قندهای الکلی تعلق دارند و ساختار شیمیایی آنها تا حدی شبیه شکر و تا حدی شبیه الکل است به همین دلیل برخی از مصرف کنندگان ممکن است الکل قند را با ترکیب شکر و الکل اشتباه بگیرند اما این شیرین کننده حاوی شکر یا اتانول نیست.

سوربیتول صنعتی به صورت عمده برای کاهش مصرف شکر و کالری تولید می شود که معمولاً می توانید آن را در آدامس های بدون قند، آب نبات، محصولات فرآوری شده، شکلات ها و دسرهای یخ زده پیدا کنید.

سوربیتول صنعتی به صورت کریستالی (معمولا پودر) و محلول (معمولاً محلول سوربیتول 70) موجود است که به آن شربت سوربیتول نیز می گویند.

شکل کریستالی آن همراه با ترکیبات دیگری مانند مانیتول، یدیتول و مالتیتول است. اما عمدتا از نشاسته ذرت تولید می شود. همچنین می توان از منابع دیگر نشاسته مانند تاپیوکا، سیب زمینی و گندم نیز تهیه می شود.

تولید سوربیتول صنعتی

فرآیند تولید سوربیتول به صورت صنعتی به این صورت است که نشاسته به طور کامل برای تولید گلوکز توسط آنزیم تجزیه می شود. سپس، با اضافه کردن هیدروژن برای تبدیل گلوکز به سوربیتول با کمک یک کاتالیزور فلزی، سوربیتول به صورت صنعتی تولید می شود.

موارد استفاده از سوربیتول صنعتی

سوربیتول صنعتی گرید غذایی عمدتاً به عنوان جایگزین قند برای ایجاد شیرینی در آب نبات، آدامس و غیره استفاده می شود. همچنین می تواند به عنوان یک مرطوب کننده برای حفظ آب و طراوت محصولات فرآوری شده در طول زمان نگهداری که به راحتی خشک یا سفت می شوند عمل کند.

به عنوان عامل مرطوب کننده

موادی که می توانند مقدار معینی آب را از هوا جذب کنند می توانند به عنوان مرطوب کننده استفاده شوند. ساختار پلی هیدروکسی سوربیتول آن را قادر می سازد با آب ترکیب شود، در نتیجه رطوبت را حفظ کرده، کریستالیزاسیون را کنترل می کند و نرمی غذا را بهبود می بخشد. در عین حال قابلیت افزایش حجم، کنترل ویسکوزیته و بافت را دارد و معمولاً به عنوان یک مرطوب کننده در نان و کیک استفاده می شود.

به عنوان عامل شیرین کننده

آب نبات و آدامس اغلب حاوی سوربیتول هستند که عمدتاً به عنوان یک شیرین کننده برای جایگزینی قند استفاده می شود. معمولا در ترکیب با فروکتوز استفاده می شود. همچنین به عنوان یک ماده خام افزودنی برای تولید مواد خوراکی زیر استفاده می شود:

  • ویتامین سی
  • پلی دکستروز
  • استرهای سوربیتول (E491 ، E492 ، E493، E494، E495) یک دسته از امولسیفایرهای غذایی.

پلی سوربات ها ( E432 ، E433 ، E434 ، E435 ، E436)، دسته ای از امولسیفایرهای غذایی که توسط واکنش بین سوربیتان (دهیدراتاسیون سوربیتول)، اسیدهای چرب و اکسید اتیلن سنتز می شوند. می تواند از تخریب نشاسته جلوگیری کند و فرآوری در نان را بهبود ببخشد و همچنین می تواند در تولید کیک، بستنی و شیر سویا استفاده شود.

سوربیتول صنعتی در خمیر دندان از هدر رفتن آب جلوگیری می کند و آب را به دام می اندازد. این ماده به عنوان یک مرطوب کننده، عامل پلاستیسیته و یک حامل فشرده کننده چسبناک در خمیردندان ها و محصولات دهانشویه عمل می کند. همچنین طعم خنک و معطری به آن می دهد و شفافیت بهتری نسبت به گلیسرول ( یک مرطوب کننده) ارائه می دهد.

همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می شود. سوربیتول به عنوان یک جاذب، تثبیت کننده امولسیون، تشکیل فیلم، حالت دهنده مو، حالت دهنده پوست در محصولات آرایشی و بهداشتی عمل می کند و معمولا در صابون، محصولات مراقبت از پوست و مو به صورت صنعتی استفاده می شود.

از سوربیتول صنعتی به عنوان یک ماده پرکننده، چسبنده، روان کننده یا یک شیرین کننده فله برای پوشاندن طعم تلخ در فرمولاسیون های داروهای پزشکی به صورت پودر، پیش مخلوط (premixes)، گرانول، قرص و شربت استفاده می شود.

ایمنی سوربیتول صنعتی

سوربیتول صنعتی توسط سازمان غذا و دارو ایمن شناخته شده است و گرید غذایی آن به عنوان مرطوب کننده، شیرین کننده مغذی، جدا کننده، تثبیت کننده و بافت دهنده در غذا استفاده می شود.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : سوربیتول صنعتی , ایمنی سوربیتول صنعتی , مزایای استفاده از سوربیتول صنعتی ,سوربیتول صنعتی,چیست؟ , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 238 تاريخ : دوشنبه 16 اسفند 1400 ساعت: 17:23

پودر سوربیتول یک ترکیب طبیعی است که در طیف گسترده ای از میوه ها و انواع توت ها مانند سیب و شاه توت یافت می شود. همچنین  این پودر را می توان به طور مصنوعی از گلوکز در محیط آزمایشگاهی تولید کرد که این رایج ترین نوع سوربیتول است که هم برای محصولات غذایی و هم برای لوازم آرایشی استفاده می شود.سوربیتول را می توان با سایر مواد ترکیب کرد تا نتایج حتی موثرتری داشته باشد. به عنوان مثال، سوربیتان الیوات ترکیب سوربیتول با اسیدهای چرب زیتون است که یک امولسیفایر طبیعی و آبرسان تولید می کند. پودر سوربیتول درمان جوش را نیز انجام می دهد.

فواید پودر سوربیتول برای پوست

به عنوان مرطوب کننده

پودرسوربیتول به عنوان یک مرطوب کننده یا آبرسان در فرمولاسیون های مراقبت از پوست استفاده می شود. مرطوب کننده یک ماده جذب کننده آب است که آب را به داخل پوست می کشد و آن را مرطوب و آبرسانی می کند. پودرسوربیتول به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، یک ماده مفید برای افرادی است که پوست دهیدراته دارند.

یک ماده ضد پیری

پودرسوربیتول همچنین می تواند برای پیری پوست مفید باشد. با افزایش سن، پوست ما به آرامی توانایی آبرسانی را از دست می دهد. چند لایه بالایی پوست حاوی مرطوب کننده های طبیعی یا عوامل مرطوب کننده طبیعی است که آب را به داخل سلول های پوست جذب و حفظ می کند تا به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کند.

به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری، کاهش قابل توجهی در مقدارآبرسان های موجود در پوست وجود دارد که منجر به خشکی و در نهایت به تشکیل چین و چروک می شود. بنابراین، استفاده از محصولات حاوی مرطوب کننده حاوی پودر سوربیتول می تواند پوست را هیدراته نگه دارد و از علائم پیری نیز جلوگیری می کند. پودر سوربیتول درمان جوش را نیز با مکانیسم های مختلف انجام می دهد.

به عنوان حجم دهنده بافت محصولات

یکی دیگر از عملکردهای پودر سوربیتول در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست به عنوان یک عامل غلیظ کننده و حجم دهنده است. حجم دهنده ها و غلیظ کننده ها بخش مهمی از فرمولاسیون محصولات مراقبتی هستند زیرا کمک می کنند تا محصول صاف و یکنواخت در سراسر پوست اعمال شود. پودر سوربیتول کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اجزای اصلی محصول مراقبتی در جایی که باید کار کنند، توزیع می شوند و باعث می شود محصول احساس خوبی روی پوست داشته باشد.

تعادل در میکروبیوم

میکروبیوم در واقع به تعادل باکتری های خوب طبیعی اشاره دارد که می تواند روی پوست نیز یافت شود. میکروبیوم برای سلامت پوست مهم است و از پوست در برابر از دست دادن آب، آسیب و عفونت محافظت می کند. میکروبیوم طبیعی پوست می تواند در اثر شستشوی بیش از حد، با استفاده از محصولات ضدعفونی کننده و فرمولاسیون های خشن آسیب ببیند. یکی از راه‌های کمک به سلامت میکروبیوم پوست، تغذیه باکتری‌های خوب روی پوست است. سوربیتول می تواند به عنوان یک پری بیوتیک عمل کند، باکتری های روی پوست را حفظ کرده و تعادل را برای پوست ایجاد و حفظ کن.

پودر سوربیتول و درمان جوش

پودرسوربیتول به حمایت از میکروبیوم پوستی سالم و ایجاد بتا گلوکان، یک آنتی اکسیدان تسکین دهنده پوست کمک می کند. می تواند باکتری های مفید روی پوست را تغذیه کند که به مبارزه با باکتری های مضری که باعث جوش و التهاب می شوند کمک می کند. پاک ‌کننده‌های خشن، لایه‌بردارها یا شستشوی بیش از حد می‌توانند باکتری‌های ضروری پوست را از بین ببرند و آن را بیشتر در معرض عفونت قرار می دهند.

 بنابراین استفاده از محصولات درمانی حاوی پودر سوربیتول می تواند علاوه بر ایجاد تسکین و کاهش التهاب از ایجاد جوش جلوگیری کند و چون بر پایه الکل است به این معنی که خاصیت خشک کنندگی دارد یعنی برای افرادی که جوش‌هایشان عمدتاً ناشی از چربی اضافی است جوش ها را به راحتی درمان می کند. پودر سوربیتول درمان جوش را به این ترتیب انجام می دهد.

یک مشکل در مورد مرطوب کننده های حاوی پودر سوربیتول وجود دارد، آنها باید با مواد مسدود کننده فرموله شوند. مواد انسدادی موادی هستند که به تشکیل یک سد محافظ روی پوست کمک می کنند که در هنگام فرمولاسیون با مرطوب کننده ها مهم است زیرا بدون آن مانعی که رطوبت آب را حفظ می کند در هوا از بین می رود و این در محیط های خشک بسیار مهم است، زیرا اگر در هوای اطراف رطوبت کمی وجود داشته باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد، مرطوب کننده ها می توانند رطوبت را از لایه های زیرین پوست بیرون بکشند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : پودر سوربیتول درمان جوش , پودر سوربیتول , کاربرد پودر سوربیتول , مزایای پودر سوربیتول , پودر سوربیتول برای پوست , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 321 تاريخ : يکشنبه 15 اسفند 1400 ساعت: 18:51

اسید سیتریک یک اسید بسیار پرکاربرد است که اولین سابقه استفاده از این اسید به قرن هشتم باز می گردد. با این حال، کارل ویلهلم شیل برای اولین بار اسید سیتریک را از آب لیمو در سال 1784 استخراج کرد. تولید صنعتی این اسید در اواخر قرن 19 شروع شد. اسید سیتریک یا «نمک ترش» یک اسید آلی ضعیف است که به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود.

از این اسید اغلب به عنوان یک نگهدارنده طبیعی یا برای افزودن طعم اسیدی یا ترش به مواد غذایی و محصولات پخته شده استفاده می شود. اسید سیتریک بخشی از متابولیسم بیشتر موجودات زنده را ایفا می کند.

امروزه برای مصارف تجاری، اسید سیتریک معمولاً با استفاده از نوعی قارچ خاص تولید می شود. رایج ترین قارچ مورد استفاده قارچ Aspergillus niger است. استفاده از این قارچ یک راه حل ارزان و کارآمد برای ساخت اسید سیتریک در مقیاس بزرگ و قابل پردازش است. طرز تهیه اسید سیتریک به دسترسی به منابع و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

اسید سیتریک معمولا به شکل پودر در بازار یافت می شود. هر میوه ای که طعم ترش دارد حاوی مقادیر زیادی اسید سیتریک است. انواع مختلفی از توت ها مانند شاه توت و تمشک نیز حاوی مقادیر زیادی اسید سیتریک هستند.  

موارد استفاده از اسید سیتریک

افزودنی مواد غذایی

اسید سیتریک کاربردهای مختلفی دارد اما بیشتر به عنوان افزودنی مواد غذایی و طعم دهنده استفاده می شود. از این اسید همچنین برای طعم دادن و بهبود ماندگاری مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز استفاده می شود. همچنین به دلیل طعم ترش از آن برای تهیه انواع خاصی از آب نبات ها نیز استفاده می شود.

اسید سیتریک در تجزیه باکتری ها و افزایش ماندگاری محصولات غذایی مختلف مانند گوشت، سبزیجات کنسرو شده، غذای کودک، محصولات پخته شده، نوشیدنی ها و حتی انواع خاصی از پنیر بسیار مفید است.

کنسرو کردن

اسید سیتریک در کنسروهایی مانند کنسرو سیب، زردآلو، گلابی و هلو استفاده می شود. این اسید سطح pH را افزایش می دهد که در جلوگیری از بروز بوتولیسم در محصولات کنسرو شده بسیار مفید است. استفاده از اسید سیتریک در زمان کنسرو کردن بسیار ضروری است، زیرا بوتولیسم یک ارگانیسم کشنده است. همچنین در چندین نوع مربا و کنسرو میوه نیز این اسید وجود دارد.

در پخت و پز

اسید سیتریک توانایی تجزیه پروتئین های موجود در گوشت را دارد و به همین دلیل با گوشت مخلوط می شود تا بافت گوشت را نرم و لطیف کند. در فرآیند تولید پنیر نیز استفاده می شود زیرا به لخته شدن سریع شیر کمک می کند. همچنین در تولید نان هایی با خمیر ترش مانند نان چاودار نیز استفاده می شود. برای این منظور می توانید طرز تهیه اسید سیتریک خانگی را یاد بگیرید.

صابون سازی

این اسید آلی شگفت انگیز به عنوان یک نرم کننده آب عمل می کند. این اسید می تواند پیوندهای محکمی بین مولکول ها ایجاد کند و به یک عنصر عالی در فرآیند ساخت صابون تبدیل می شود. اسید سیتریک را حتی می توان به بمب های حمام اضافه کرد.

کمک به هضم مواد غذایی

اسید سیتریک به داشتن قدرت ترمیم کنندگی بسیار قوی نیز شناخته می شود. این اسید می تواند شرایط مختلف مربوط به مشکلات گوارشی را درمان کند. قرار دادن یک تکه لیمو در آب می تواند به کاهش مشکلات گوارشی ناراحت کننده مانند سوزش سر دل، آروغ زدن و نفخ به شما کمک کند. مصرف آب لیمو همچنین می تواند از بروز یبوست نیز جلوگیری کند

پوست و زیبایی

اسید سیتریک می تواند برای پوست نیز بسیار مفید باشد. این ماده همه کاره را می توانید برای تهیه ماسک های صورت و درمان مشکلات پوستی مانند کاهش آکنه، روشن کردن پوست، جلوگیری از چین و چروک و موارد دیگر استفاده کنید.

عامل پاک کننده

اسید سیتریک یک پاک کننده طبیعی فوق العاده و همه کاره برای تمیز کردن منازل است. اسید سیتریک هیچ بخار سمی مضری که استنشاق آن برای کودکان و زنان باردار خطرناک باشد، منتشر نمی کند. شما به راحتی می توانید از شر کپک و باکتری خلاص شوید و خانه خود را ضد عفونی کنید. طرز تهیه اسید سیتریک بسیار راحت است و شما می توانید آن را در اینترنت جستجو کنید.

پیشگیری از سنگ کلیه

افزودن لیموترش، آب لیمو و همچنین سایر میوه های حاوی اسید سیتریک مانند پرتقال و انگور به رژیم غذایی روزانه شما، می تواند از رشد سنگ های بزرگ و دردناک در کلیه جلوگیری کند. اسید سیتریک بر تعادل سیتریک در ادرار نیز تأثیر می گذارد و می تواند به شکستن سنگ های کوچک تر کمک کند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه اسید سیتریک , موارد استفاده از اسید سیتریک , کاربردهای اسید سیتریک , خواص اسید سیتریک , روش تولید اسید سیتریک , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 155 تاريخ : شنبه 14 اسفند 1400 ساعت: 22:54

قیمت رزین کاتیونی و آنیونی در بازار بسیار متغیر است. این رزین ها کیفیت های متفاوتی دارند و براساس سطح ویژه آنها قیمت گذاری می شود. برای اطلاع از قیمت رزین های تبادل یونی می توانید به سایت های فروش محصولات شیمیایی مراجعه کنید. رزین های کاتیونی و آنیونی توسط بسیاری از شرکت های مختلف تولید و عرضه می شوند.

رزین تبادل یونی نوعی ترکیب ماکرومولکولی با ساختار شبکه ای از گروه عاملی است. این رزین ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. رزین های تبادل یونی انواع مختلفی دارند.

رزین های تبادل یونی را می توان به رزین های تبادل کاتیونی، رزین های تبادل آنیونی و رزین های تبادل یونی آمفوتریک تقسیم بندی کرد. رزین های تبادل یونی در آب و حلال های عمومی نامحلول هستند. بیشتر این مواد به شکل دانه ای هستند اما برخی از آنها به شکل فیبری یا پودری نیز در بازار یافت می شوند.

اندازه ذرات رزین های کاتیونی و آنیونی به طور کلی در محدوده 0.3-1.2 میلی متر است که اکثر آنها در محدوده 0.4-0.6 میلی متر هستند. این رزین ها دارای استحکام مکانیکی، پایداری شیمیایی و عمر طولانی در شرایط عادی هستند.

با توجه به گروه های فعال شیمیایی، می توان آن را به رزین های کاتیونی و رزین های آنیونی تقسیم کرد. رزین های کاتیونی را می توان به اسید قوی و اسید ضعیف تقسیم کرد. کاربرد اصلی رزین های کاتیونی و آنیونی در فرآیند تبادل یونی در تصفیه آب است. کاتیون ‌های موجود در آب (مانند Na+، Ca2+، K+، Mg2+، 3+Fe) بر روی رزین تبادل کاتیونی با بار مثبت مبادله می‌ شوند. آنیون های موجود در آب (مانند Cl-، HCO 3 و غیره) با رزین تبادل آنیونی تبادل می شوند.

عملکرد رزین های کاتیونی و آنیونی

رزین های کاتیونی و آنیونی از طریق یک واکنش شیمیایی برگشت پذیر یون های موجود در محلول را حذف می کنند و با یون های دیگری جایگزین می کنند. رزین تبادل کاتیونی را می توان با یک کاتیون و رزین تبادل آنیونی را می توان با یک آنیون مبادله کرد. رزین تبادل یونی آمفوتریک ترکیبی از یک رزین کاتیونی و یک رزین آنیونی است و در عین حال آنیون ها و کاتیون های موجود در آب را حذف می کند.

بیشتر رزین های تبادل یونی می توانند بازسازی شود تا توانایی تبادل یونی خود را بازیابی کنند. بازسازی رزین های کاتیونی و آنیونی از طریق استفاده از یک محلول بازسازی شیمیایی انجام می شود. از طریق بازسازی، رزین تبادل یونی می تواند نتایج ثابتی را ارائه دهد و عمر طولانی داشته باشد. قیمت رزین کاتیونی و آنیونی بر این اساس متفاوت است.

این رزین ها به طور گسترده ای در فرآیندهای مختلف جداسازی، خالص سازی و آلودگی زدایی استفاده می شوند. کاربردهای معمول رزین های کاتیونی و آنیونی عبارتند از:

  • نرم کنندگی آب صنعتی
  • استخراج و بازیابی فلزات
  • تولید برق و پرداخت میعانات
  • تولید برق هسته ای
  • کاتالیزور پلیمری
  • حذف آلودگی های ارگانیک
  • نمک زدایی آب
  • تصفیه فاضلاب
  • بازیابی فلزات گرانبها
  • دمینرالیزاسیون شکر
  • حذف یون های مضر
  • تصفیه آب آشامیدنی
  • تولید آب فوق خالص
  • تصفیه آنتی بیوتیک ها
  • دیونیزاسیون میعانات
  • حذف اسید آلی

تفاوت بین رزین تبادل آنیونی ضعیف و رزین تبادل آنیون قوی

رزین تبادل آنیون ضعیف و قوی به نوع ماکرو متخلخل، نوع ژل و به سیستم استایرن و اسید اکریلیک تقسیم می شود. تفاوت بین رزین تبادل آنیون ضعیف و رزین تبادل آنیون قوی عبارتند از:

رزین آنیون ضعیف می تواند آنیون اسید قوی (مانند یون سولفات، یون کلرید) را مبادله کند، در حالی که رزین آنیون اسید ضعیف (مانند یون سیلیکات) این کار را به سختی انجام می دهد.

رزین تبادل آنیون ضعیف، نسبت به رزین تبادل آنیون قوی، توانایی ضد آلودگی آلی بهتری دارد و قابلیت بازیابی آن بسیار بهتر است. رزین آنیون قوی دارای خواص ضد آلی بسیار بالایی است و ظرفیت تبادل کاری آن 30-50٪ بیشتر از رزین تبادل آنیون ضعیف است. برای آگاهی از قیمت رزین کاتیونی و آنیونی می توانید به سایت های فروش رزین ها مراجعه نمایید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : قیمت رزین کاتیونی و آنیونی ,رزین کاتیونی و آنیونی , تفاوت,رزین کاتیونی و آنیونی , کاربردهای رزین کاتیونی و آنیونی , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 204 تاريخ : پنجشنبه 12 اسفند 1400 ساعت: 16:47

کلر پارس تبریز یکی از شرکت های برتر تولید کننده کلر در کشور است. این شرکت در جهت تامین نیاز داخلی به کلر تلاش می کند و سهم قابل توجهی در تامین این ماده شیمیایی اولیه دارد.

کلر یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که دارای بوی مشخصه نافذ و تحریک کننده ای است. رنگ گاز کلر زرد مایل به سبز و مایع کهربایی شفاف است. وجود کلر در موجودات زنده از جمله انسان ضروری است زیرا به حفظ تعادل نمک و آب ، به مبارزه با عفونت ها، حفظ pH مایعات بدن ، حفظ فشار خون ، هضم غذا و غیره کمک می کند.

خواص فیزیکی و شیمیایی کلر

  • وزن اتمی : 35.453
  • عدد اتمی : 17
  • وزن مولکولی  : 70.906
  • نقطه جوش  33.97: درجه سانتی گراد
  • نقطه ذوب : 100.98 درجه سانتی گراد

همچنین بهتر است بدانید کلر نه قابل انفجار است و نه قابل اشتعال ولی در شرایط خاص از احتراق پشتیبانی می کند. بسیاری از موادی که در اتمسفر اکسیژن (هوا) می سوزند در جو حاوی کلر نیز می سوزند. بسیاری از مواد شیمیایی آلی به آسانی با کلر واکنش نشان می دهند. یک ترکیب خاص و مورد توجه هیدروژن است. کلر به صورت انفجاری با هیدروژن در محدوده 4 تا 93 درصد هیدروژن واکنش می دهد. برای اطلاع از محصولات کلر پارس تبریز می توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید.

انواع کلر

گاز کلر

 کلر به صورت گاز در دما و فشار معمولی وجود دارد. گاز برای ذخیره سازی و حمل و نقل تحت فشار قرار می گیرد و به شکل مایع خنک می شود. هنگامی که آزاد می شود، به سرعت یک گاز زرد مایل به سبز تشکیل می دهد که نزدیک به زمین می ماند و به سرعت پخش می شود. گاز کلر قابل اشتعال نیست اما می تواند با مواد شیمیایی دیگر مانند آمونیاک واکنش انفجاری بدهد. می توان آن را با بوی تند، تحریک کننده و شبیه سفید کننده تشخیص داد که معمولاً هشدار قرار گرفتن در معرض آن است.

گاز کلر به عنوان یک عامل ریوی یا عامل خفه کننده طبقه بندی می شود زیرا پس از استنشاق در اپیتلیوم تنفسی منتشر می شود، جایی که بیشترین آسیب از طریق انحلال آن و تولید اسیدهای کلریدریک و هیپوکلرو ایجاد می شود. آسیب بیشتر با فعال شدن سلول های التهابی و آنزیم های پروتئولیتیک رخ می دهد. اسیدهای کلریدریک و هیپوکلروس اپیتلیوم ملتحمه چشم را نیز هدف قرار می دهند که منجر به آسیب اسیدی به چشم می‌شود.

کلر مایع (هیپوکلریت سدیم)

 کلر مایع یا سفید کننده یک ماده شیمیایی خانگی است که به طور گسترده از قرن هجدهم به عنوان یک ضدعفونی کننده یا یک عامل سفید کننده استفاده می شود. در واقع قدیمی ترین و هنوز هم مهمترین سفید کننده مبتنی بر کلر است. این شکل از کلر همچنین به دلیل محتوای کلرید سدیم (نمک) کل مواد جامد محلول آب (TDS) را افزایش می دهد، اما تاثیر منفی بر ضدعفونی ندارد و به همین جهت کاربردهای گسترده ای دارد.

هیپوکلریت سدیم پایدار نیست و در نهایت قدرت خود را در یک دوره زمانی از دست می دهد. توصیه می شود که محصول در جای خنک و تاریک نگهداری شود. حتی با وجود اینکه همه ما به طور منظم از آن در خانه های خود استفاده می کنیم، باید مراقب نگهداری آن باشیم. خواص خورنده، در دسترس بودن و واکنش آن با سایر مواد آن را به یک خطر بالقوه قابل توجه تبدیل می کند. به طور خاص، مخلوط کردن سفید کننده مایع با سایر محصولات تمیز کننده، مانند اسیدها یا آمونیاک، ممکن است بخارات سمی ایجاد کند که سلامتی را تهدید می‌کنند.

کلرجامد(هیپوکلریت کلسیم)

کلرجامد محبوب ترین ضدعفونی کننده در بین صاحبان استخرهای خصوصی است. به طور کلی مواد تجاری با خلوص 65% تا 73% غلظت کلر، مخلوط با سایر مواد شیمیایی موجود، مانند کلرید کلسیم و کربنات کلسیم برای اهداف مختلف تولید و فروخته می‌شوند. کلر جامد با داشتن غلظت نسبتاً بالایی از کلر، نسبت به کلر مایع، مقرون به صرفه ترین ضدعفونی کننده کلر است.

مشکل بزرگ‌ کلر جامد نوسان‌پ ذیری آن است زیرا یک اکسید کننده و ماده قابل اشتعال بسیار قوی است و هنگامی که در نزدیکی مواد شیمیایی خاص (مثلاً انواع دیگر کلر) قرار می‌گیرد، می تواند خود به خود بسوزد. کلر جامد کمی گرانتر از مایع است، اما سطح PH پایین تری دارد و می توانید آن را به صورت تثبیت شده خریداری کنید تا در صورت وجود، اسید سیانوریک زیادی به استخر خود اضافه نکنید. انواع کلر را می‌توانید از شرکت کلر پارس تبریز خریداری نمایید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : کلر پارس تبریز , شرکت کلر پارس تبریز, محصولات کلر پارس تبریز , سهام کلر پارس تبریز , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 217 تاريخ : چهارشنبه 11 اسفند 1400 ساعت: 6:17

اسید سولفوریک یا ویتریول یک اسید معدنی قهوه ای رنگ، بی بو و روغنی است. اگرچه بی بو است، اما طعم اسیدی آشکاری دارد که گفته می شود به طرز باورنکردنی بد است. به طور کلی پایدار در نظر گرفته می شود و از گوگرد، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. فرمول مولکولی اسید سولفوریک H2SO4 است و محلول در آب است.

این ماده به دلیل خاصیت اسیدی بسیار خورنده به حساب می آید و در غلظت های بالا دهیدراته کننده و اکسید کننده است. یکی دیگر از ویژگی های جالب این است که اسید سولفوریک توانایی خود را در جذب بخار آب از هوا نشان داده است که به معنای رطوبت گیری آن است. به همین دلیل، با اکثر مواد شیمیایی به ویژه آب، بسیار واکنش پذیر است. حرارت دادن اسید سولفوریک  غلیظ منجر به تولید گازهای خطرناکی می شود که برای سلامتی مضر هستند.

منابع و کاربردهای اسید سولفوریک

اسید سولفوریک ترکیبی است که اغلب در باران‌های اسیدی یافت می‌شود و ناشی از ترکیب دی اکسید گوگرد در جو با آب است. دی اکسید گوگرد در جو به عنوان یک محصول جانبی از سوزاندن سوخت های حاوی گوگرد مانند زغال سنگ و نفت وجود دارد. اسید سولفوریک همچنین از طریق اکسید شدن مواد معدنی مبتنی بر سولفید مانند سولفید آهن تشکیل می شود.

اسید سولفوریک به صورت صنعتی با اکسید کردن دی اکسید گوگرد و با استفاده از روش مختلف برای جمع آوری محصول جانبی - اسید سولفوریک تولید می شود. برخی از روش‌های تولید (نه همه) عبارتند از: فرآیند اسید سولفوریک مرطوب، فرآیند تماس، روش پراکسید هیدروژن و فرآیند اتاقک سرب اصلاح‌ شده.

اسید سولفوریک یک ترکیب پرکاربرد است و روش های مختلفی برای تولید آن وجود دارد. این اسید سنگ بنای بازار صنعتی است و با قدرت کلی صنعتی یک کشور ارتباط مستقیم دارد.

اسید سولفوریک که به عنوان « ماده شیمیایی که مواد شیمیایی می‌سازد» نامیده می‌شود، در فرآیندهای مختلف تولید از جمله داروها، رنگ‌ها و رنگدانه ‌ها، کودها، باتری ‌ها، حشره‌ کش‌ها، ضد یخ، پاک‌ کننده‌های فاضلاب، شوینده‌ ها، نمک ‌های معدنی و مواد منفجره استفاده می ‌شود. همچنین معمولاً در فرآوری پالایش نفت و فرآیندهای متالورژی کاربرد دارد.

در خانه، به احتمال زیاد با اسید سولفوریک غلیظ در پاک کننده فاضلاب مواجه خواهید شد. هنگام استفاده از این ماده شیمیایی رایج خانگی، مهم است که همیشه از دستکش و ماسک استفاده کنید تا از اثرات منفی و خطرناک آن پیشگیری کنید. فرآورده های حاصل از حرارت دادن اسید سولفوریک بسیار خطرناک هستند و بهتر است از این کار خودداری نمایید.

نگرانی ها و خطرات اسید سولفوریک

بزرگترین خطر مرتبط با اسید سولفوریک، سطح بالای خورندگی آن است. این خواص خورنده با این واقعیت که اسید سولفوریک در واکنش با آب به شدت گرمازا است تا حد زیادی برجسته می شود. به همین دلیل سوختگی ناشی از اسید سولفوریک به دلیل خاصیت دهیدراته کننده این اسید به طور کلی بسیار خطرناک در نظر گرفته می شود.

اسید سولفوریک قادر به حل کردن کاغذ، فلز، برخی از سنگ‌ها و پوست است و باید با احتیاط زیاد مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این که بسیار خورنده است، ماهیت لغزنده دارد و با نشت در جاده ها باعث تصادفات و شرایط خطرناک می شود.

اسید سولفوریک آئروسل در غلظت های بالا باعث آسیب شدید به غشاهای باز مانند چشم و بینی می شود. همچنین می تواند باعث ایجاد تاول، آسیب بافتی و تحریک شدید دستگاه تنفسی شود. قرار گرفتن در معرض می تواند باعث سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود.

قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند به دندان ها، پوست، اندام ها و ریه ها آسیب برساند. اگر بلعیده شود، این اسید به ویژه خطرناک است، زیرا باعث سوختگی غیرقابل برگشت، آسیب اندام ها و حتی مرگ می شود. مه های اسیدی حاوی اسید سولفوریک بسیار سرطان زا در نظر گرفته می شوند و با سرطان های گلو و ریه مرتبط هستند. بنابراین از حرارت دادن اسید سولفوریک به شدت خودداری کنید.

چگونه اسید سولفوریک را کاهش دهیم؟

پرکاربردترین روش کاهش جریان های حاوی اسید سولفوریک، اسکرابر مرطوب است. اسکرابر مرطوب نوعی تجهیزات کنترل آلودگی است که برای حذف گازها و ذرات مضر از جریان های اگزوز صنعتی طراحی شده است.

از آنجایی که اسید سولفوریک بسیار خورنده است، برای ساخت اسکرابر باید از مواد با طراحی خاص استفاده شود. آلیاژ فولاد ضد زنگ متداول ترین ماده مورد استفاده است، با این حال گزینه های بسیار خوب دیگری نیز وجود دارد. پلاستیک تقویت شده با الیاف، پلی پروپیلن یا پلی تترافلوئورواتیلن PTFE))  پلاستیک تقویت شده با فایبر گلاس FRP))  معمولا استفاده می شود.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اسید سولفوریک , اسید سولفوریک چیست؟ , حرارت دادن اسید سولفوریک , خطرات اسید سولفوریک , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 228 تاريخ : سه شنبه 10 اسفند 1400 ساعت: 2:19

شرکت نیرو کلر، یک شرکت ایرانی تولید کننده کلر است، که در سال 1357 تاسیس شده است. این شرکت محصولات زیادی مبتنی بر کلر تولید و عرضه می کند. بیشترین استفاده از کلر برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و آب استخر است.

منابع آب آشامیدنی سالم برای سلامت و تندرستی ما بسیار حیاتی است. آب از منابع تصفیه نشده مانند نهرها، چاه ها، سدها و مخازن آب باران گاهی اوقات می تواند حاوی میکروارگانیسم های مضر باشد که باعث بیماری جدی یا در برخی موارد مرگ می شود.

بیش از 100 سال است که کلر در سراسر جهان برای ضدعفونی کردن منابع آب آشامیدنی استفاده می شود. در نتیجه استفاده از کلر بسیاری از بیماری های منتقله از طریق آب مانند وبا، اسهال خونی و تیفوئید به طور موثر کنترل شده اند. شماره تماس شرکت نیرو کلر در اینترنت موجود است و شما می توانید به راحتی با این شرکت تماس برقرار کنید.

چرا از کلر برای تصفیه آب استفاده می شود؟

کلرزنی آب آشامیدنی یک اقدام اثبات شده بهداشت عمومی با سابقه عالی ایمنی و اثربخشی است. کلر راهی مطمئن برای محافظت از منابع آب آشامیدنی در برابر آلودگی در برابر میکروارگانیسم های مضر است. کلر علاوه بر ایمن بودن، فواید دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • راحت برای استفاده
  • قابل اعتماد
  • تاثير گذار
  • قیمت پایین

یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از کلر در آب آشامیدنی این است که پس از تصفیه آب، مقدار کمی کلر در سیستم توزیع آب باقی می ماند. این کلر باقیمانده محافظت مداوم در برابر باکتری ها و سایر آلودگی های آلی را در زمانی که آب لوله کشی به دست شما می رسد، فراهم می کند.

کاربردهای انواع کلر

کلر یکی از پرمصرف ترین مواد ضدعفونی کننده است که در خانه ها، صنایع و مراکز بهداشتی و درمانی یافت می شود. محصولات مبتنی بر کلر همچنین برای استریل کردن شیشه شیر کودک، ضدعفونی استخرها و جکوزی ها استفاده می شود. از کلر همچنین در طیف گسترده ای از فرآیندهای بهداشتی، تصفیه آب و فاضلاب، هم به عنوان یک ضد عفونی کننده و هم به عنوان اکسیدان استفاده می شود.

هنگامی که کلر در آب آشامیدنی استفاده می شود، در برابر میکروارگانیسم هایی که در صورت مصرف احتمالاً سلامت شما را تهدید می کنند، از جمله باکتری هایی مانند اشریشیا کلی، لیستریا و سالمونلا و آمیب مانند گونه های ناگلریا مفید خواهد بود. شماره تماس شرکت نیرو کلر را می توانید برای خریداری محصولات این شرکت شماره گیری کنید.

چه مقدار کلر در آب آشامیدنی ما وجود دارد؟

غلظت طبیعی کلر در منابع آب آشامیدنی معمولاً بین 0.5 تا 1.5 میلی گرم در هر لیتر است. سطوح کلر ممکن است به دلیل سرعت جریان آب در سیستم، نزدیکی شما به تصفیه خانه آب و در طول دوره های نگهداری متفاوت باشد. اکثر مردم می توانند بوی کلر را در آب آشامیدنی از حدود 0.6 میلی گرم در لیتر حس کنند، اما برخی از افراد به ویژه حساس هستند و می توانند مقادیر کمتر از 0.2 میلی گرم در لیتر را نیز تشخیص دهند.

آیا کلر اثرات منفی بر سلامتی دارد؟

استفاده از آب کلر دار هیچگونه اثرات منفی بر روی سلامتی انسان تاکنون نداشته است. مطالعات طولانی مدت بر روی حیوانات نیز هیچ اثر سرطان زایی (خطرناک) از نوشیدن آب کلردار را نشان نداده است.

آیا کلر در آب آشامیدنی محصولات جانبی تولید می کند؟

هنگامی که آب حاوی مواد آلی با کلر تصفیه می شود، ممکن است مقادیر کمی از محصولات جانبی شیمیایی به نام تری هالومتان ها در آب تشکیل شود. میزان زیاد تری هالومتان ها در آب آشامیدنی می تواند برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد. به همین دلیل قبل از کلرزنی معمولا آب را از مواد آلی تصفیه می کنند.

کلرامیناسیون چیست؟

کلرامیناسیون یک فرآیند ضد عفونی است که شامل افزودن آمونیاک و همچنین مقداری کلر به آب برای ضدعفونی کنندگی است. این دو ماده شیمیایی در آب باهم واکنش نشان می دهند و کلرامین ها را تشکیل می دهند که ضدعفونی کننده های موثری هستند که برای مدت طولانی تری در سیستم تامین آب باقی می مانند.

استفاده از کلرامیناسیون یک مزیت عمده در حفظ کیفیت میکروبیولوژیکی بالای منابع آبی است که مسافت های طولانی را طی می کنند. با این حال، این روش ضدعفونی کنندگی می تواند مشکلاتی را برای صاحبان استخرها و آکواریوم های ماهی ایجاد کند، زیرا کلرامین ها مانند کلر برای ماهی ها سمی هستند. شماره تماس شرکت نیرو کلر را می توانید به راحتی برای تماس با این شرکت شماره گیری کنید و محصولات این شرکت را سفارش دهید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : شماره تماس شرکت نیرو کلر , انواع کلر , کارایی انواع کلر , کاربردهای انواع کلر , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 175 تاريخ : يکشنبه 8 اسفند 1400 ساعت: 22:17

کربنات پتاسیم یک نمک سفید و کریستالی است که محلول های آبی اولیه آن در تولید کود، شیشه، سرامیک، مواد منفجره، صابون، مواد شیمیایی و پشم استفاده می شود. این ترکیب زمانی به عنوان پتاس شناخته می شد، اگرچه این اصطلاح امروزه منحصراً برای کربنات پتاسیم نیست، بلکه برای چندین نمک پتاسیم استفاده می شود. در صنعت کود، پتاس به جای کربنات پتاسیم، به اکسید پتاسیم K2O اشاره دارد.

روش تولید کربنات پتاسیم

این ماده از روش های زیر تولید می شود:

  • با الکترولیز کلرید پتاسیم و به دنبال آن قرار دادن پتاسیم حاصل در معرض دی اکسید کربن.
  • با تصفیه محلول هیدروکسید پتاسیم با دی اکسید کربن اضافی برای تولید کربنات پتاسیم.
  • با تصفیه محلول هیدروکسید پتاسیم با دی اکسید کربن برای تولید بی کربنات پتاسیم که سپس برای تولید کربنات پتاسیم حرارت داده می شود.

کربنات پتاسیم اسیدها را به صورت گرمازا خنثی می کند و نمک به اضافه آب را تشکیل می دهد. با فلزات خاصی (مانند آلومینیوم و روی) واکنش می دهد تا اکسید یا هیدروکسید فلز را تشکیل دهد و هیدروژن گازی تولید کند. همچنین ممکن است واکنش های پلیمریزاسیون را در ترکیبات آلی قابل پلیمریزاسیون به ویژه اپوکسیدها آغاز کند.

این ترکیب می تواند گازهای قابل اشتعال و یا سمی با نمک های آمونیوم، نیتریدها، آلی هالوژنه، فلزات مختلف، پراکسیدها و هیدروپراکسیدها تولید کند و به عنوان یک کاتالیزور نیز می تواند واکنش انجام دهد. هنگامی که در دمای بالای 84 درجه سانتی گراد با محلول های آبی قندهای احیاکننده به غیر از ساکارز حرارت داده می شود، واکنش نشان می دهد تا سطوح سمی مونوکسید کربن را ایجاد کند.

کاربرد کربنات پتاسیم

کربنات پتاسیم برای کاربردهای متعددی استفاده می شود. کاربرد اصلی آن در تولید شیشه های تخصصی و سرامیک است. برای ساخت شیشه های نوری، شیشه های مورد استفاده برای نمایشگرهای ویدئویی در تلویزیون ها و رایانه ها و ظروف شیشه ای آزمایشگاهی استفاده می شود.

 به دلیل سازگاری بهتر با اکسیدهای سرب، باریم و استرانسیوم موجود در این شیشه‌ها، به جای کربنات سدیم  از آن در شیشه‌های خاصی استفاده می‌شود. این اکسیدها نقطه ذوب شیشه را کاهش می دهند و شیشه نرم تری تولید می کنند. کربنات پتاسیم دارای ضریب شکست بالاتری نسبت به کربنات سدیم است که شیشه درخشان‌تری تولید می‌کند.

کربنات پتاسیم یک شار معمولی است که با دی اکسید تیتانیوم ترکیب می شود تا فریت های مورد استفاده در سرامیک ها را تولید کند. فریت مخلوط کلسینه شده از سیلیس ریز و یک رنگدانه است که برای تولید لعاب استفاده می شود.

از کربنات پتاسیم در کشاورزی و تولید مواد غذایی استفاده می شود. کربنات پتاسیم به عنوان کود پاششی یا قطره ای و همچنین به عنوان ترکیبی از کودهای مرکب استفاده می شود. حلالیت بالای آن در آب و خاصیت قلیایی آن را برای تامین پتاسیم خاک های اسیدی به ویژه در تاکستان ها و باغ ها مفید می کند.

کاکائو فرآوری شده هلندی از کربنات پتاسیم به عنوان یک عامل قلیایی برای خنثی کردن اسیدیته طبیعی کاکائو استفاده می کند. برای تولید مواد افزودنی غذایی مانند سوربات پتاسیم و فسفات مونوپتاسیم نیز استفاده می شود.

کربنات پتاسیم در صنایع شیمیایی به عنوان منبع نمک های پتاسیم معدنی (سیلیکات پتاسیم، بی کربنات پتاسیم) استفاده می شود که در کودها، صابون ها، چسب ها، عوامل خشک کننده، رنگ ها و داروسازی استفاده می شود. کربنات پتاسیم صابون های نرم تولید می کند که به جای جامد، مایع یا نیمه جامد هستند.

سایر کاربردهای کربنات پتاسیم شامل استفاده به عنوان مهارکننده آتش ، به عنوان جاذب CO2 برای فرآیندهای شیمیایی و کنترل آلودگی و یک آنتی اکسیدان در افزودنی های لاستیک و در فرمولاسیون های دارویی است.

همچنین می توان از آن در تولید الکترودهای جوشکاری استفاده کرد. می توان از آن برای تولید رنگ های vat و رنگرزی به عنوان جاذب برای حذف سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن استفاده کرد. هنگامی که با خاکستر سودا مخلوط می شود، می توان از آن به عنوان یک پودر خشک خاموش کننده نیز استفاده کرد.

همچنین می تواند به عنوان ماده کمکی استون و تولید الکل و آنتی اکسیدان در تولید لاستیک استفاده شود. از محلول آبی آن می توان برای تمیز کردن پنبه و چربی زدایی پشم استفاده کرد.

اثرات بالقوه سلامتی کربنات پتاسیم

تماس با پوست: قرار گرفتن در معرض کربنات پتاسیم با پوست می تواند باعث تحریک و قرمزی پوست شود.

تماس چشمی: قرار گرفتن در معرض چشم می تواند باعث قرمزی و تحریک شدید پلک ها، ملتحمه شود. تماس چشمی طولانی و درمان نشده ممکن است باعث آسیب شدید و دائمی چشم شود.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : کربنات پتاسیم , کربنات پتاسیم چیست؟ , کاربردهای کربنات پتاسیم, خطرات کربنات پتاسیم, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 453 تاريخ : جمعه 6 اسفند 1400 ساعت: 16:14

ضد کف الکلی ISD-400 یک ترکیب شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. این ضد کف یک بدون سیلیکون بر پایه اسید های چرب مانند کوپلیمرهای اتیلن گلیکول و پلی پروپیلن گیلکول ساخته شده است. ضد کف الکلی ISD-400 خواص ضد کف و پراکندگی بسیار خوبی در صنایع مختلف دارد. ضد کف های الکلی از معلق شدن ذرات الکل چرب در یک فاز آبی تشکیل می شوند.

کف زدا، عوامل ضد کف و عوامل آزاد کننده هوا، کمک پردازش های شیمیایی هستند که برای به حداقل رساندن یا حذف کف در عملیات صنعتی به کار می روند. در حالی که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، آنها مکانیسم های مختلفی را به کار می گیرند. کف زداها عوامل کنترل کننده کف هستند که برای کاهش یا حذف کف پس از تشکیل به سیستم اضافه می شوند.

مواد ضد کف در واقع مواد کنترل کننده کف هستند که به یک سیستم یا فرمولاسیون اضافه می شوند تا از ایجاد کف جلوگیری کنند. عوامل رها کننده هوا به حذف گازهای حباب شده از محلول و بالا بردن آنها به سطح کمک می کنند.

بسیاری از فرمول‌ های شیمیایی هم از بروز کف جلوگیری می‌ کنند و هم کف را از بین می‌ برند، در این صورت می‌ توان آن‌ ها را هم به عنوان عوامل ضد کف و هم به عنوان کف زدا طبقه ‌بندی کرد. علاوه بر این، بسیاری از کف ‌زدا ها بر هوای وارد شده تأثیر می‌ گذارند، در حالی که برخی از عوامل آزاد کننده هوا، فرآیند بی ‌ثبات ‌سازی کف سطحی را انجام می دهند.

ضد کف ها چگونه کار می کنند؟

به طور کلی یکی از الزامات اولیه برای ضد کف ها حلالیت جزئی است. یک ضد کف، در اصل، باید «نیمه داخل، نیمه بیرون» باشد. اگر خیلی دور باشد (یعنی خیلی پراکنده یا محلول باشد)، کف را از بین نمی برد و حتی ممکن است به ایجاد کف اضافی نیز کمک کند. اگر خیلی نزدیک باشد (یعنی به اندازه کافی پراکنده نباشد یا در سیستم خیلی نامحلول باشد)، می تواند به تجهیزات بچسبد یا مشکلات دیگری ایجاد کند. ضد کف ها باید برای دستیابی به سطح مناسب سازگاری فرموله شوند.

علاوه بر این، ضد کف ها باید کشش سطحی پایینی داشته باشند و به سرعت در امتداد سطح مشترک گاز و مایع پخش شوند و حداکثر برهمکنش را با کف حاصل کنند. یک ضد کف موثر باید بتواند اجزای فعال سطحی تثبیت کننده کف را جابجا کند و به لایه های کف نفوذ کند تا به گاز محبوس شده اجازه خروج و ترکیدن کف را بدهد.

شیمی ضد کف ها

ضد کف ها در اطراف یک سیال فرموله می شوند که ممکن است روغن سیلیکون، روغن نباتی، هیدروکربن، پلیمر مصنوعی و غیره باشد. اینکه کدام ضد کف برای یک محلول معین مناسب‌ تر است به عوامل مختلفی از جمله ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکی محلول کف‌ ساز، روش تولید کف و نوع کف موجود بستگی دارد. رایج ترین ضد کف ها در صنعت عبارتند از:

ضد کف سیلیکونی و ارگانو سیلیکونی

ضد کف سیلیکونی و ارگانو سیلیکونی در کاربردهای مختلف بسیار کارآمد و مفید هستند. این محصولات بر پایه روغن های سیلیکونی (پلی دی متیل سیلوکسان یا سیلوکسان های اصلاح شده)، اغلب حاوی سیلیس آبگریز پراکنده در محلول هستند. روغن های سیلیکونی کشش سطحی بسیار کمی دارند. این خاصیت به پخش سریع در سطح مشترک گاز و مایع و تسهیل ضعیف شدن لایه های کف و نفوذ دیواره حباب بسیار کمک می کند.

ضد کف غیر سیلیکونی

ضد کف غیر سیلیکونی را می توان به چند دسته تقسیم کرد. به دلیل عملکرد بهینه و هزینه کمتر، پرکاربردترین آنها مبتنی بر روغن معدنی است. ضد کف غیر سیلیکونی نیز با روغن های گیاهی، استرها، الکل های چرب، پلیمرهای مصنوعی و غیره، بسته به ویژگی ها، سازگاری و نیازهای هر سیستم کف سازی فرموله می شوند.

این ضد کف ها اغلب شامل ذرات آبگریز (مانند سیلیس، موم و غیره) برای افزایش عملکرد هستند و ممکن است به صورت دیسپرسیون های نامحلول یا نیمه محلول، امولسیون ها یا مایعات 100% فعال خود امولسیون شونده عرضه شوند.

کاربردهای صنعتی ضد کف الکلی ISD-400

کف یک مسئله مهم در بسیاری از عملیات جابجایی و پردازش مواد است. اگر در صنایع کف کنترل نشود، می تواند کارایی دستگاه های تولیدی را کاهش دهد یا بر کیفیت محصولات مانند جوهر، پوشش، رنگ، نوشیدنی، منسوجات و غیره تأثیر بگذارد. بنابراین استفاده از ضد کف ها از جمله ضد کف الکلی  ISD-400بسیار ضروری است و برای کاربردهای خاص می توان از آنها استفاده کرد.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : ضد کف الکلی ISD,400 , ضد کف الکلی ISD,400 چیست؟ , کاربردهای ضد کف الکلی ISD,400 , قیمت ضد کف الکلی ISD,400 , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 285 تاريخ : پنجشنبه 5 اسفند 1400 ساعت: 23:54

لسیتین مخلوطی از لیپیدها و فسفولیپیدها است، مواد چربی که در بافت های حیوانی و گیاهی وجود دارند و برای سلول های ما ضروری هستند. همچنین دارای تعدادی کاربرد تجاری است که عمدتاً حول توانایی آن در تثبیت مخلوط روغن و آب متمرکز است. لسیتین به عنوان یک ماده مغذی در غذا و به عنوان یک مکمل، برای کل بدن شما از جمله پوست، سلامت گوارش و غیره مفید است.

لسیتین را می توان در انواع غذاها یافت. این ترکیب در سبزیجات سبز، گوشت قرمز، تخم مرغ، پنیر و سایر لبنیات، سویا و تخمه آفتابگردان وجود دارد. کاربرد لسیتین بر همین اساس بسیار گسترده است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مکمل های لسیتین اغلب از سویا به جای دانه های آفتابگردان تهیه می شوند. مکمل‌ها راهی عالی برای غلبه بر کاستی‌های رژیم غذایی هستند. لسیتین را می توان به تنهایی مصرف کرد، اما گرانول های آن را نیز می توان به راحتی با آب میوه ها مخلوط کرد یا در وعده های غذایی معمولی به چیزهایی مانند سوپ یا سس سالاد اضافه کرد.

لسیتین در بدن چه می کند؟

هنگامی که لسیتین وارد بدن می شود، به کولین یک ماده مغذی ویتامین مانند که برای سلامت کبد مهم است، تجزیه می شود. کولین همچنین به تجزیه چربی به انرژی که بدن ما می تواند استفاده کند کمک می کند. لسیتین همچنین در شیر مادر یافت می شود. برخی از خانم ها از آن برای کاهش ویسکوزیته شیر مادر از آن استفاده می کنند که به جلوگیری از مسدود شدن مجاری شیر کمک می کند و شیر دادن به نوزاد را تسهیل می کند. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند می تواند برای این منظور مفید باشد.

به گفته کمیته محصولات دارویی اتحادیه اروپا لسیتین می تواند احساس خستگی و ضعف را کاهش دهد. در همین حال، یک مطالعه در سال 2018 در مجله تغذیه گزارش داد که دوز روزانه بالای (1200 میلی گرم) لسیتین باعث افزایش انرژی و کاهش خستگی در زنان در حال گذراندن دوره یائسگی می شود.

دانشمندان فکر می کنند لسیتین ممکن است سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش داده و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. در مطالعه‌ ای در سال 2009، افرادی که روزانه 500 میلی ‌گرم مصرف می‌کردند، پس از دو ماه، 56 درصد کلسترول LDL کمتری داشتند. با اینحال اگر علاقه مند به کاربرد لسیتین هستید، از قبل با پزشک عمومی یا پزشک خود صحبت کنید.

کاربردهای لسیتین

از آنجایی که 100% منشا طبیعی دارند، ترکیب لسیتین ها با توجه به منشاء و کیفیت ماده اولیه، روش استخراج و فرآوری بعدی متفاوت است، بنابراین شناسایی مناسب ترین آنها برای هر کاربرد خاص ضروری است. لسیتین ها برای تولید صنعتی مواد غذایی مانند:

محصولات نانوایی (نان، کیک، بیسکویت، بهبود دهنده خمیر، ویفر و بستنی قیفی، چوب شور). لسیتین ها نرمی خمیر را بدون افزودن چربی بهبود می بخشند، یکنواختی بهتر در توزیع مواد و پردازش آسان تر، پخت یکنواخت تر، کاهش چربی، ماندگاری بیشتر را تضمین می کند.

 استفاده کمتر از کره کاکائو، درجه ویسکوزیته و کارایی بهتر، کاهش سرعت کریستالیزاسیون مجدد قندها و کاهش شکوفایی، همگنی بیشتر سطوح، کاهش زمان اختلاط از دلایل کاربرد لسیتین در صنعت شکلات سازی است.

لسیتین می تواند نرمی و پخش پذیری بهتر، اکسیداسیون کمتر و عمر طولانی تر، پخت و پز یکنواخت تر و کاهش پاشش مارگارین را تضمین کند.

کاربرد لسیتین در داخل و خارج از آشپزخانه بسیار گسترده اما بزرگترین دلیل استفاده از لسیتین در آشپزخانه امولسیون مخلوط ها است. لسیتین یک تقویت کننده خمیر است زیرا اجزاء خمیر را کنار هم نگه می دارد و اجازه نمی دهد گاز تولید شده از مخمر خارج شود بنابراین به پف کردن محصولات پخته شده کمک می کند.

مصرف چه مقدار لسیتین بی خطر است؟

هیچ مرجع مصرف مواد مغذی (RNI) برای لسیتین وجود ندارد، بنابراین برچسب هر مکمل را به دقت بخوانید. در دوران شیردهی، 1200 میلی گرم لسیتین را چهار بار در روز توصیه شده است.

گروه های زیر نباید لسیتین سویا مصرف کنند:

  • کودکان زیر 12 سال 13
  • افرادی که به سویا، دانه های سویا، بادام زمینی یا حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)، تخم مرغ و گرده غان حساسیت دارند - خطر واکنش آلرژیک وجود دارد.

عوارض مصرف لسیتین چیست؟

مکمل های لسیتین سویا مواد طبیعی هستند و به طور کلی مصرف آنها بی خطر است. با این حال، آنها می توانند عوارض جانبی مانند موارد زیر ایجاد کنند:

  • ورم
  • خارش
  • بثورات
  • معده درد
  • اسهال

در صورت مشاهده این علائم، مصرف لسیتین سویا را متوقف کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : لسیتین, کاربرد لسیتین , عوارض لسیتین , عملکرد لسیتین در بدن , موارد منع مصرف لسیتین , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 235 تاريخ : چهارشنبه 4 اسفند 1400 ساعت: 20:35

قیمت جوش شیرین در بازار براساس کیفیت و شرکت تولید کننده بسیار متغیر است. شما می توانید جوش شیرین را حتی از فروشگاه های مواد غذایی نیز خریداری کنید. همچنین برای اطلاع از قیمت جوش شیرین می توانید به سایت های فروش مواد شیمیایی مراجعه کنید.

جوش شیرین یک پودر کریستالی سفید رنگ است. این نمک به عنوان نمک اسیدی طبقه بندی می شود که از ترکیب یک اسید (اسید کربنیک) و یک باز (هیدروکسید سدیم) تشکیل می شود و با سایر مواد شیمیایی به عنوان یک قلیایی ملایم واکنش می دهد. در دمای بالاتر از 300 درجه فارنهایت (149 درجه سانتی گراد)، جوش شیرین به کربنات سدیم (ماده پایدارتر)، آب و دی اکسید کربن تجزیه می شود.

جوش شیرین بوها را به جای پوشاندن یا جذب، از نظر شیمیایی خنثی می کند. در نتیجه در بمب های حمام و پودرهای دئودورانت بدن استفاده می شود. جوش شیرین تمایل به حفظ pH 8.1 دارد، حتی زمانی که اسیدهایی که pH را کاهش می دهند یا بازهایی که PH را افزایش می دهند به محلول اضافه می شود. توانایی جوش شیرین در قرص سازی آن را به یک ماده جوشان خوب در آنتی اسیدها و محصولات تمیز کننده دندان مصنوعی تبدیل کرده است.

هنگامی که جوش شیرین به عنوان یک پاک کننده به شکل خمیر استفاده می شود یا روی یک اسفنج مرطوب خشک می شود، ساختار کریستالی آن خاصیت سایشی ملایمی ایجاد می کند که برای حذف آلودگی بدون خراش دادن سطوح حساس بسیار مناسب است. قلیاییت ملایم آن باعث می شود اسیدهای چرب موجود به شکل صابونی تبدیل شوند که می توانند به راحتی شستشو داده شوند.

جوش شیرین همچنین به عنوان یک ماده خمیر کننده در تهیه محصولات پخته شده مانند نان یا پنکیک استفاده می شود. هنگامی که با یک عامل اسیدی (مانند آب لیمو) ترکیب می شود، گاز دی اکسید کربن آزاد می شود و توسط سلول های محصول جذب می شود. همانطور که گاز در طول پخت منبسط می شود، دیواره های سلولی نیز منبسط می شوند و یک محصول خمیر مایه ایجاد می کنند.

جوش شیرین علاوه بر مصارف خانگی فراوان، کاربردهای صنعتی زیادی نیز دارد. به عنوان مثال، جوش شیرین هنگامی که گرم می شود، دی اکسید کربن آزاد می کند. از آنجایی که دی ‌اکسید کربن از هوا سنگین ‌تر است، می ‌تواند شعله ‌ها را با دور نگه ‌داشتن اکسیژن خاموش کند و بی‌ کربنات سدیم را به یک عامل مفید در کپسول‌ های آتش ‌نشانی تبدیل کند.

کاربردهای دیگر جوش شیرین در صنعت شامل کنترل آلودگی هوا (به دلیل جذب دی اکسید گوگرد و سایر گازهای اسیدی)، انفجارهای ساینده برای حذف پوشش های سطحی، تولید مواد شیمیایی، دباغی چرم، تهیه مایعات حفاری چاه نفت (زیرا کلسیم را رسوب می دهد و به عنوان روان کننده عمل می کند)، تولید پلاستیک، تولید کاغذ، فرآوری نساجی و تصفیه آب (زیرا سطح سرب و سایر فلزات سنگین را کاهش می دهد) است. قیمت جوش شیرین برای کاربردهای مختلف بر اساس خلوط متفاوت است.

چگونگی تهیه جوش شیرین

نیکلاس لبلان، شیمیدان فرانسوی اولین کسی بود که جوش شیرین را تولید کرد. فرآیند لبلان اولین روش برای تولید خاکستر سودا (Na 2 CO 3 ) بود که از آن بی کربنات سدیم ساخته می شد. در این روش کلرید سدیم (نمک سفره) با اسید سولفوریک حرارت داده شد و سولفات سدیم و اسید هیدروکلریک تولید کرد. سپس سولفات سدیم با زغال سنگ و سنگ آهک حرارت داده شد تا کربنات سدیم یا خاکستر سودا تشکیل شود.

در اواخر دهه 1800، روش دیگری برای تولید خاکستر سودا توسط ارنست سولوای، ​​مهندس شیمی بلژیکی ابداع شد. روش Solvay به زودی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. در فرآیند Solvay، دی اکسید کربن و آمونیاک به محلول غلیظی از کلرید سدیم منتقل می شود. در نتیجه واکنش این ترکیبات بی کربنات سدیم خام رسوب می کند و سپس حرارت داده می شود تا خاکستر سودا و پس از تصفیه جوش شیرین بدست آید.

چشم انداز کاربردهای جوش شیرین

نانوایی های تجاری (به ویژه تولید کنندگان کلوچه) یکی از مصرف کنندگان عمده جوش شیرین هستند. یکی از مهمترین ویژگی های بی کربنات سدیم این است که وقتی در معرض گرما قرار می گیرد، گاز دی اکسید کربن آزاد می کند. این عمل باعث بالا آمدن مواد پخته و درو اقع پف کردن آنها می شود. بی کربنات سدیم در صنایع دارویی و بهداشتی نیز بسیار کاربرد دارد و کاربردهای صنعتی دیگری نیز دارد. بنابراین همچنان یک محصول مهم برای امروز و آینده خواهد بود. برای آگاهی از قیمت جوش شیرین می توانید به فروشگاه های مواد غذایی مراجعه کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : جوش شیرین , قیمت حوش شیرین , کاربردهای جوش شیرین, خواص جوش شیرین , روش تهیه جوش شیرین , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 624 تاريخ : سه شنبه 3 اسفند 1400 ساعت: 23:27

امروزه می توانید دکستروز خوراکی را به راحتی خریداری کنید. این محصول کاربرد بسیار زیادی در صنایع غذایی دارد. برای خرید دکستروز خوراکی سایت های فروش اینترنتی زیادی وجود دارد. شما می توانید با مراجعه به این سایت ها بر اساس نیاز خود دکستروز خوراکی را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

دکستروز، یک مونوساکارید و در واقع شکل دیگری از گلوکز است. کربوهیدرات ها عمدتاً به عنوان کربوهیدرات های «ساده» یا «پیچیده» طبقه بندی می شوند. دکستروز که یک کربوهیدرات ساده است و تنها حاوی یک مولکول قند است. قندهای ساده باعث افزایش سریع سطح گلوکز خون می شوند. با این حال، آنها از ارزش غذایی خاصی ندارند. این کربوهیدرات سریع جذب طعم شیرینی دارد و به صورت تجاری به عنوان شیرین کننده در غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. دکستروز را می توانید در محصولات پخته شده، غذاهای فراوری شده، شربت ذرت و مکمل های ورزشی مشاهده کنید.

تحقیقات اخیر نشان داده است که دکستروز یک قند ساده با جذب سریع است و می تواند در بالا بردن عملکرد ورزشی ورزشکاران بسیار موثر باشد. شاخص گلیسمی به سرعت ورود کربوهیدرات به جریان خون اشاره دارد. دکستروز دارای «شاخص گلیسمی» بسیار بالایی است. به این معنی است که بسیار سریع جذب بدن می شود. اگر دکستروز در زمان مناسب، همراه با مکمل های مناسب استفاده شود، می تواند ریکاوری بعد از تمرین و سطح گلیکوژن عضلانی را تا حد زیادی تامین کند.

دکستروز چگونه در بدن عمل می کند؟

در طول تمرین، بدن ما از گلیکوژن به عنوان سوخت استفاده می کند. از آنجایی که دکستروز به سرعت در جریان خون جذب می شود، ورزشکاران و بدنسازان معتقدند که این خاصیت می تواند در افزایش عملکرد بدنی و ریکاوری بعد از تمرین برای آنها مفید باشد.

مصرف دکستروز قبل، حین یا بعد از تمرین با تامین انرژی خام، قدرت و استقامت را افزایش می دهد. علاوه بر این، با شروع فرآیند ترمیم عضله پس از ورزش های سنگین، بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد. دکستروز به افزایش جذب کراتین و اسیدهای آمینه مانند بتا آلانین، ال-آرژنین، ال-کارنیتین و همچنین ال-گلوتامین کمک می کند. با این حال، هدف اولیه مرتبط با مصرف دکستروز به عنوان یک مکمل، ایجاد افزایش سطح انسولین در بدن بلافاصله پس از تمرین است. با خرید دکستروز خوراکی می توانید از این منافع بهره مند شوید.

آیا دکستروز باعث افزایش انسولین خون می شود؟

انسولین هورمونی است که توسط سلول های لوزالمعده بدن ما ساخته می شود و اجازه مصرف قند (گلوکز) از کربوهیدرات های موجود در غذا و همچنین ذخیره شده در بدن را می دهد. گلوکز به عنوان گلیکوژن در ماهیچه ها به واسطه اثر انسولین برای استفاده در آینده ذخیره می شود. انسولین سطح قند خون را حفظ کرده و از پایین آمدن بیش از حد (هیپوگلیسمی) یا بالا رفتن (هیپرگلیسمی) آن جلوگیری می کند.

با ورزش کردن، سطح گلیکوژن در عضلات ما کاهش می یابد و سلول های ما کمی منبسط می شوند. این حجم منبسط شده به حالت آنابولیک برای جذب بیشتر پروتئین ها، اسیدهای آمینه و گلیکوژن اشاره دارد. این عمل «پنجره آنابولیک» نیز شناخته می شود که معمولاً بیش از یک ساعت بعد از تمرین طول نمی کشد. جذب سریع دکستروز در جریان خون باعث افزایش سطح انسولین و در نتیجه شروع روند ریکاوری بعد از تمرین می شود. مکمل های ورزشی حاوی دکستروز مزایای بسیار زیادی دارند. مزایای عمده مرتبط با مکمل های دکستروز عبارتند از:

رشد عضلانی:

همانطور که قبلا ذکر شد، دکستروز به دلیل شاخص گلیسمی بالا به سرعت وارد جریان خون می شود و منجر به افزایش سریع انسولین می شود. بنابراین به سلول‌های عضلانی اجازه می ‌دهد تا مواد مغذی را با سرعت بیشتری جذب کنند.

طعم شیرین:

دکستروز از آنجایی که کربوهیدرات است، طعم شیرینی دارد. یکی از مزایای اصلی مکمل دکستروز طعم عالی آن است. از آنجایی که فاقد هر گونه ارزش غذایی است، فرد لازم نیست نگران افزایش کالری و چاقی باشد.

سطوح گلیکوژن را در بدن احیاء می کند:

جدا از القای انسولین که پروتئین ها و اسیدهای آمینه را به سلول های عضلانی خالی از مواد مغذی منتقل می کند، دکستروز در پر کردن سطوح گلیکوژن نیز نقش دارد. هر چه سطح گلیکوژن بیشتر باشد، بدن انرژی بیشتری دارد. خرید دکستروز خوراکی به این منظور به ورزشکاران توصیه می شود.

عوارض جانبی دکستروز

دکستروز مزایا و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد دکستروز و محصولات حاوی آن عبارتند از:

  • اسهال
  • گرفتگی معده
  • تکرر ادرار
  • سردرگمی ذهنی
  • تنفس سریع غیر طبیعی
  • نکروز بافتی
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : خرید دکستروز خوراکی , دکستروز خوراکی , دکستروز خوراکی چیست؟ , کاربردهای دکستروز خوراکی, عوارض جانبی,دکستروز خوراکی , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 226 تاريخ : سه شنبه 3 اسفند 1400 ساعت: 23:22

امروزه می توانید دکستروز خوراکی را به راحتی خریداری کنید. این محصول کاربرد بسیار زیادی در صنایع غذایی دارد. برای خرید دکستروز خوراکی سایت های فروش اینترنتی زیادی وجود دارد. شما می توانید با مراجعه به این سایت ها بر اساس نیاز خود دکستروز خوراکی را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

دکستروز، یک مونوساکارید و در واقع شکل دیگری از گلوکز است. کربوهیدرات ها عمدتاً به عنوان کربوهیدرات های «ساده» یا «پیچیده» طبقه بندی می شوند. دکستروز که یک کربوهیدرات ساده است و تنها حاوی یک مولکول قند است. قندهای ساده باعث افزایش سریع سطح گلوکز خون می شوند. با این حال، آنها از ارزش غذایی خاصی ندارند. این کربوهیدرات سریع جذب طعم شیرینی دارد و به صورت تجاری به عنوان شیرین کننده در غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. دکستروز را می توانید در محصولات پخته شده، غذاهای فراوری شده، شربت ذرت و مکمل های ورزشی مشاهده کنید.

تحقیقات اخیر نشان داده است که دکستروز یک قند ساده با جذب سریع است و می تواند در بالا بردن عملکرد ورزشی ورزشکاران بسیار موثر باشد. شاخص گلیسمی به سرعت ورود کربوهیدرات به جریان خون اشاره دارد. دکستروز دارای «شاخص گلیسمی» بسیار بالایی است. به این معنی است که بسیار سریع جذب بدن می شود. اگر دکستروز در زمان مناسب، همراه با مکمل های مناسب استفاده شود، می تواند ریکاوری بعد از تمرین و سطح گلیکوژن عضلانی را تا حد زیادی تامین کند.

دکستروز چگونه در بدن عمل می کند؟

در طول تمرین، بدن ما از گلیکوژن به عنوان سوخت استفاده می کند. از آنجایی که دکستروز به سرعت در جریان خون جذب می شود، ورزشکاران و بدنسازان معتقدند که این خاصیت می تواند در افزایش عملکرد بدنی و ریکاوری بعد از تمرین برای آنها مفید باشد.

مصرف دکستروز قبل، حین یا بعد از تمرین با تامین انرژی خام، قدرت و استقامت را افزایش می دهد. علاوه بر این، با شروع فرآیند ترمیم عضله پس از ورزش های سنگین، بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد. دکستروز به افزایش جذب کراتین و اسیدهای آمینه مانند بتا آلانین، ال-آرژنین، ال-کارنیتین و همچنین ال-گلوتامین کمک می کند. با این حال، هدف اولیه مرتبط با مصرف دکستروز به عنوان یک مکمل، ایجاد افزایش سطح انسولین در بدن بلافاصله پس از تمرین است. با خرید دکستروز خوراکی می توانید از این منافع بهره مند شوید.

آیا دکستروز باعث افزایش انسولین خون می شود؟

انسولین هورمونی است که توسط سلول های لوزالمعده بدن ما ساخته می شود و اجازه مصرف قند (گلوکز) از کربوهیدرات های موجود در غذا و همچنین ذخیره شده در بدن را می دهد. گلوکز به عنوان گلیکوژن در ماهیچه ها به واسطه اثر انسولین برای استفاده در آینده ذخیره می شود. انسولین سطح قند خون را حفظ کرده و از پایین آمدن بیش از حد (هیپوگلیسمی) یا بالا رفتن (هیپرگلیسمی) آن جلوگیری می کند.

با ورزش کردن، سطح گلیکوژن در عضلات ما کاهش می یابد و سلول های ما کمی منبسط می شوند. این حجم منبسط شده به حالت آنابولیک برای جذب بیشتر پروتئین ها، اسیدهای آمینه و گلیکوژن اشاره دارد. این عمل «پنجره آنابولیک» نیز شناخته می شود که معمولاً بیش از یک ساعت بعد از تمرین طول نمی کشد. جذب سریع دکستروز در جریان خون باعث افزایش سطح انسولین و در نتیجه شروع روند ریکاوری بعد از تمرین می شود. مکمل های ورزشی حاوی دکستروز مزایای بسیار زیادی دارند. مزایای عمده مرتبط با مکمل های دکستروز عبارتند از:

رشد عضلانی:

همانطور که قبلا ذکر شد، دکستروز به دلیل شاخص گلیسمی بالا به سرعت وارد جریان خون می شود و منجر به افزایش سریع انسولین می شود. بنابراین به سلول‌های عضلانی اجازه می ‌دهد تا مواد مغذی را با سرعت بیشتری جذب کنند.

طعم شیرین:

دکستروز از آنجایی که کربوهیدرات است، طعم شیرینی دارد. یکی از مزایای اصلی مکمل دکستروز طعم عالی آن است. از آنجایی که فاقد هر گونه ارزش غذایی است، فرد لازم نیست نگران افزایش کالری و چاقی باشد.

سطوح گلیکوژن را در بدن احیاء می کند:

جدا از القای انسولین که پروتئین ها و اسیدهای آمینه را به سلول های عضلانی خالی از مواد مغذی منتقل می کند، دکستروز در پر کردن سطوح گلیکوژن نیز نقش دارد. هر چه سطح گلیکوژن بیشتر باشد، بدن انرژی بیشتری دارد. خرید دکستروز خوراکی به این منظور به ورزشکاران توصیه می شود.

عوارض جانبی دکستروز

دکستروز مزایا و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد دکستروز و محصولات حاوی آن عبارتند از:

  • اسهال
  • گرفتگی معده
  • تکرر ادرار
  • سردرگمی ذهنی
  • تنفس سریع غیر طبیعی
  • نکروز بافتی
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : خرید دکستروز خوراکی , دکستروز خوراکی , دکستروز خوراکی چیست؟ , کاربردهای دکستروز خوراکی, عوارض جانبی,دکستروز خوراکی , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 234 تاريخ : دوشنبه 2 اسفند 1400 ساعت: 23:41